Jeden z naszych wnikliwych Czytelników, Pan Piotr, zadał kilka dni temu bardzo dobre pytanie o ładowarki 100+ kW na terenie naszego kraju. Dla aut innych niż Tesla byłaby to bardzo smutna mapa, z zaledwie jednym punktem, dlatego postanowiliśmy przygotować mapę stacji ładowania samochodów elektrycznych „szybkich+”, czyli takich, które obsługują moce wyższe niż 50 kW. Oto ona.

Dla kogo są stacje ładowania o mocy wyższej niż 50 kW?

Standardowa moc ładowania wynosząca do 50 kW od biedy wystarczy, gdy mamy dużą baterię i w podróży planujemy tylko jeden postój. Gdy jednak chcielibyśmy jechać szybko albo wybieramy się na drugi koniec Polski, wtedy przydaje się zarówno duża bateria, jak i wysoka moc ładowania.

W tej chwili moc ładowania wyższą niż 50 kW na powszechnie dostępnych stacjach ładowania 50+ kW powinny osiągnąć:

  • większość nowych Tesli z gniazdem CCS 2, w tym na pewno wszystkie europejskie Tesle Model 3,
  • Audi e-tron, Porsche Taycan z opcjonalną przetwornicą DC/DC pozwalającą na osiągnięcie mocy do 150 kW,
  • Jaguar I-Pace,
  • Mercedes EQC,
  • Opel Corsa-e, Peugeot e-208, Peugeot e-2008, DS 3 Crossback E-Tense,
  • Hyundai Ioniq Electric 28 kWh (I gen.)
  • Kia Soul Electric (tylko Chademo), Kia e-Soul 64 kWh, Kia e-Niro 64 kWh, Hyundai Kona Electric 64 kWh.

> Ile ładuje się samochód elektryczny w zależności od mocy stacji ładowania? e-tron vs Model S vs i3 vs Leaf vs I-Pace

Z wyższych mocy ładowania nie skorzystają natomiast nabywcy:

  • BMW i3, Mini Electric,
  • Renault Zoe, nawet ZE 50,
  • Nissana Leafa, również e+ (choć teoretycznie powinno być inaczej),
  • Tesli sprowadzanych ze Stanów Zjednoczonych i wykorzystujących przejściówkę Chademo,
  • MG ZS EV,
  • VW e-Golfa,
  • VW e-Up, Skody CitigoE iV, Seata Mii Electric,
  • Kii e-Soul 39,2 kWh, Kii e-Niro 39,2 kWh, Hyundaia Kona Electric 39,2 kWh,
  • Hyundaia Ioniq Electric 38 kWh,
  • wszystkich hybryd plug-in bez wyjątku (olbrzymia większość posiada tylko gniazdo Typu 2).

Samochody mają różne krzywe (przebiegi) ładowania, generalnie jednak wyższa moc zawsze oznacza zysk na czasie. Jeśli auto jest w stanie ładować się z mocą 70-80 kW zamiast niecałych 50 kW, postój na stacji ładowania może trwać od 15 do 50 procent krócej w zależności od tego, ile czasu postanowimy na niej spędzić.

Uważamy, że stacje ładowania 50 kW były dobre w czasach baterii do 40 kWh. Przy akumulatorach o pojemnościach 50-100 kWh, moce ładowania wyższe niż 50 kW powinny stać się standardem.

Mapa stacji ładowania aut elektrycznych obsługujących moce 50+ kW

W kraju naliczyliśmy łącznie 27 stacji ładowania o mocach 50+ kW:

  • 13 stacji Orlen,
  • 7 stacji GreenWay Polska (w tym jedna 150 kW),
  • 7 stacji Tesla Supercharger (tylko dla samochodów marki Tesla).

Wraz z kolejnymi odbiorami stacji ładowania przez Urząd Dozoru Technicznego, ta liczba będzie się zwiększać. Sama tylko EkoEnergetyka Polska pochwaliła się nam, że dostarczyła Orlenowi 19 ładowarek 100 kW.

Mapa stacji ładowania wraz z kołami o promieniu około 220 kilometrów od stacji znajduje się poniżej. Rzecz jasna nie zamieściliśmy na niej stacji ładowania o mocach do 50 kW, żeby nie zaciemniać obrazu:

Wartość promienia kół wynosi 220 kilometrów i nie jest przypadkowa. Jest to odległość, którą można pokonać z szybkością autostradową nawet Audi e-tron – oczywiście w jedną stronę. To znaczy, że gdy dojedziemy do granicy koła, bateria będzie bliska rozładowania – konieczne będzie znalezienie kolejnej stacji.

Stacje o mocach 50+ kW są często spotykane na Górnym Śląsku, pojedyncze sztuki znajdziemy też w Małopolsce, na Dolnym Śląsku oraz przy zachodniej granicy i na północy kraju.

> Skoda CitigoE iV lub inny tani samochód elektryczny – czy można takim podróżować po Polsce? [MAPA]

Posiadacze Tesli Model 3 oraz nowych Tesli „Raven” z portami ładowania CCS 2 są w dodatkowo uprzywilejowanej pozycji. Nie dość, że mogą skorzystać z sieci szybkich+ stacji ładowania GreenWay i Orlen to dodatkowo mają do dyspozycji Superchargery w Ciechocinku, Warszawie i Radomiu (szare). Stacje ładowania Tesli obsługujące moce 120-150 kW mogą szczególnie zwiększać ich mobilność na terenach na wschód od autostrady A1/E75.

Oto mapa z wszystkimi punktami ładowania:

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: mapa może nie zawierać wszystkich lokalizacji. Niektóre lokalizacje mogą osiągać do 60 kW, ale też zostały umieszczone na mapie.

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]