W internecie regularnie – choć, na szczęście, coraz rzadziej – pojawiają się komentarze, że samochodem elektrycznym nie można jeździć po Polsce. Że staniemy gdzieś w polu, bo bateria nam się rozładuje i to będzie koniec naszej wycieczki. Postanowiliśmy to sprawdzić. Mapa mówi wszystko.

Podróżowanie samochodem elektrycznym to nie problem przy autach powyżej 260 jednostek WLTP

Na mapę Polski nanieśliśmy lokalizacje szybkich stacji ładowania samochodów elektrycznych w sieci GreenWay Polska. Wykorzystaliśmy stacje tego operatora, ponieważ działa on na skalę ogólnopolską i funkcjonuje na zasadach komercyjnych, a więc stara się na bieżąco rozwiązywać ewentualne problemy. Ma to swoje odzwierciedlenie w cenie, ładowanie na stacjach GreenWay należy do najdroższych w Polsce (zielone słupki):

> Ile kosztuje jazda samochodem elektrycznym? Obliczamy koszt przejechania 100 km elektrykiem, ON, LPG, H2

Widoczne na mapie okręgi mają promień odpowiadający niecałym 150 kilometrom trasy. Jest to odległość, jaką bez problemu można pokonać z szybkością autostradową (120-130 km/h) Skodą CitigoE iV, Nissanem Leafem czy innym autem z katalogowym zasięgiem od 260 jednostek WLTP, czyli około 220 kilometrów zasięgu realnego:

Podkreślmy: mówimy o realnym zasięgu przy jeździe z szybkością autostradową. Gdyby okazało się, że jest mróz i pod wiatr, wtedy wystarczy, żeby kierowca nieco odpuścił pedałowi przyspieszenia. Oczywiście im ciemniejszy jest obszar, tym większe prawdopodobieństwo, że w okolicy znajdziemy stację ładowania.

Oczywiście im większa bateria, tym większy zasięg, co przekłada się na rzadsze lub krótsze postoje przy ładowarce.

Na mapie Polski mamy jedną rzucającą się w oczy białą plamę: obszar na północ od Piły. Na szczęście w Koszalinie jest szybka stacja ładowania Energi, więc problem się rozwiązuje:

> Rośnie sieć Energi. Dziś już 32 stacje ładowania, głównie w północnej Polsce [SPIS + mapa]

Wizualizacja przedstawia czasy poza okresem zarazy. GreenWay Polska jest operatorem, który dość mocno inwestuje w stacje ładowania na obszarze centrów handlowych – gdy te są pozamykane na cztery spusty, dojazd do ładowarki bywa niemożliwy.

Mapę można od biedy przyłożyć do samochodów z bateriami o pojemności około 30 kWh (np. BMW i3 czy VW e-Golf), ale w takiej sytuacji mówimy o podróżowaniu w nieco wolniejszym tempie, z szybkością około 90-100 km/h.

> Aktualna mapa stacji ładowania

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 9 głosów Średnia: 4.3]