Kilka dni temu Tesla Model 3 osiągnęła na złączu CCS moc ładowania wynoszącą 126 kW, co odpowiada odzyskiwaniu zasięgu z szybkością +570 km/h. Zyskała w ten sposób miano najszybciej ładującego się samochodu, który jest dostępny w sprzedaży. Nie jest to jednak rekord mocy ładowania – zapowiadane są auta, które osiągną znacznie więcej.

Ranking szybkości ładowania samochodów elektrycznych

Olbrzymia większość sprzedawanych obecnie samochodów elektrycznych obsługuje moc ładowania do 50 kW, czyli do 42-44 kW w optymalnych warunkach. Taka moc przekłada się na uzupełnianie energii w baterii z szybkością około +220 km/h (na godzinę odzyskujemy 220 km zasięgu, czyli w pół godziny zyskujemy 110 km i tak dalej).

Istnieją jednak samochody, które obsługują szybkości znacznie wyższe przez sporą część procesu ładowania. Oto one:

14. Chevrolet Bolt / Opel Ampera-e: moc ładowania do 56 kW, czyli do +320 km/h przez CCS

Na stacjach ładowania, które obsługują więcej niż 50 kW – czyli na przykład 100 albo 175 kW – Chevrolet Bolt i Opel Ampera-e są w stanie osiągnąć nawet 56 kW.

Jednak podłączony do normalnej ładowarki 50 kW samochód ładuje się trochę wolniej i z czasem zwalnia znacznie bardziej niż inne auta, co przedstawił na wykresie operator sieci ładowania Fastned (powyżej). Jeśli więc jesteśmy w trasie i do celu zostało niedaleko, najszybciej pójdzie nam uzupełnienie energii do 50, a później około 70 procent pojemności baterii.

10. Kia Soul EV (do 2017): moc ładowania do 70 kW, czyli do +340 km/h przez Chademo

Kia Soul EV (Electric) ze złączem Chademo, którą podłączono do ładowarki kompatybilnej z protokołem Chademo 1.1 albo nowszym, jest w stanie rozpędzić się realnie do 68 kW (maksimum: 70 kW). Odpowiada to odzyskiwaniu zasięgu z szybkością do 340 km/h. Niestety, problemem jest fakt, że rzadko kiedy można spotkać ładowarki obsługujące Chademo 1.1+, które korzystają z przyłącza elektroenergetycznego o mocy znacząco przekraczającej 50 kW.

10. Hyundai Ioniq Electric: moc ładowania do 70 kW, czyli do +440 km/h przez CCS

Hyundai Ioniq Electric obsługuje moc ładowania wynoszącą realnie do 68 kW (maksymalnie: 70 kW), ale w odróżnieniu od starszych Kii korzysta z europejskiego standardu złącza, czyli CCS. Samochód ma niewielką baterię, o pojemności zaledwie 28 kWh, jednak jest najbardziej oszczędnym samochodem elektrycznym na świecie: dzięki średniemu zużyciu wynoszącemu zaledwie 15,5 kWh/100 km łatwo przeliczyć, że przy maksymalnej mocy ładowania samochód uzupełnia energię z szybkością +440 km/h.

10. Kia e-Niro / Hyundai Kona Electric: moc ładowania do 70 kW przez CCS

Tak jak i inne samochody koncernu Hyundai-Kia, tak Hyundai Kona Electric i Kia e-Niro obsługują moce ładowania wynoszące do 70 kW, jeśli tylko ładowarka jest w stanie obsłużyć taką moc. Aktualnie [luty 2019] nie ma w Polsce urządzeń, które obsługiwałyby więcej niż 50 kW, ale ma się to zmienić w najbliższych miesiącach za sprawą Orlenu i Greenway Polska.

10. Nissan Leaf e+: moc ładowania do 100 kW „w szczycie”, 70 kW normalnie przez Chademo [ZAPOWIEDŹ]

Nowy Nissan Leaf jest pierwszym samochodem na naszej liście, którego nazwę zapisaliśmy kursywą. To znaczy, że auto nie jest jeszcze dostępne na rynku.

Nowy Nissan Leaf e+ ma obsługiwać „w szczycie” do 100 kW. Nie do końca wiadomo, co oznacza „w szczycie”, szczególnie, że producent od razu podczas premiery podał też drugą liczbę: 70 kW. Jako że samochód miewał problemy z szybkim ładowaniem (patrz: rapidgate), postanowiliśmy ulokować go poniżej Jaguara I-Pace. Nie zdziwilibyśmy się, gdyby po premierze okazało się, że samochód zjedzie poniżej koreańskich konkurentów.

9. Jaguar I-Pace: moc ładowania do 90 kW przez CCS

Jaguar I-Pace obsługuje maksymalnie do 90 kW, z czego realnie udaje się osiągnąć do 85 kW. To pierwszy samochód w naszym zestawieniu, który wykracza poza moce zapisane w standardzie CCS 1.0, czyli 80 kW. Akurat Jaguarowi duże moce ładowania się przydają, ponieważ samochód ma spore zużycie energii.

8. Renault Zoe (2020): moc ładowania do 100 kW przez CCS [PLOTKA]

Dotychczas Renault Zoe był ładowany prądem przemiennym (AC) z użyciem gniazda Type 2 z szybkością do 22 kW (silniki R-) lub 43 kW (silniki Q-). Jednak Renault Zoe II, który zadebiutuje jeszcze w 2019 roku, ma osiągnąć do 100 kW z wykorzystaniem złącza CCS. Czy tak będzie, przekonamy się za kilka miesięcy.

> Nowy Renault Zoe (2020) z zasięgiem WLTP równym 400 kilometrów. A realnie? Nadal super!

7. Volkswagen ID. Neo: moc ładowania do 100 kW przez CCS [ZAPOWIEDŹ]

Volkswagen ID. Neo powstanie na platformie MEB, tak samo jak VW ID. Crozz czy Skoda Vision E. Producent obiecuje, że platforma obsłuży ładowanie z mocą do 100 kW i… musimy uwierzyć mu na słowo. 100 kW to region, który powinien stać się standardem i absolutnym minimum w samochodach elektrycznych nadchodzącej dekady, ponieważ pozwala na uzupełnianie energii z szybkością do +500 km/h.

> Volkswagen chce udostępnić platformę MEB innym producentom. Ford będzie pierwszy?

6. Tesla Model S, 3, X: moc ładowania do 120 kW na Superchargerze

Szybkości ładowania zbliżające się i przekraczające 100 kW w samochodach producentów innych niż Tesla staną się popularne w następnej dekadzie. Tymczasem producent z Kalifornii już od 2012 roku (premiera Tesli Model S) obsługuje moc ładowania wynoszącą maksymalnie 120 kW (realnie do 117-119 kW).

Czyli reszta świata dogoni Teslę po jakichś dziesięciu latach. O ile Tesla nie ucieknie do przodu, na co się zanosi.

5. Tesla Model 3: moc ładowania do 126 kW przez CCS

Rekord sprzed kilku dni to Tesla Model 3 podłączona do szybkiej ładowarki przez złącze CCS. Samochód osiągnął w szczycie 126 kW, czyli więcej niż Tesle podłączone do Superchargera.

> Rekord szybkości ładowania samochodu elektrycznego: Tesla Model 3 przez… CCS

4. Audi e-tron: moc ładowania powyżej 150+ kW, realnie 140-150 kW przez CCS [ZAPOWIEDŹ]

Audi e-tron od dawna obiecuje zdetronizowanie Tesli. Samochód już wielokrotnie pokazano, dziennikarze przeprowadzili testy, auto miało być dostępne w sprzedaży pod koniec 2018 roku i… nadal go nie ma. Nieoficjalnie mówi się, że być może pierwsze egzemplarze zostaną odebrane w lutym 2019, czyli lada dzień.

Moc ładowania wynosząca 150 kW to więcej niż osiąga Tesla. Audi e-tron będzie więc pierwszym samochodem elektrycznym, który będzie produkowany masowo i przebije swojego amerykańskiego producenta.

> Audi i Porsche ścięło koszty platformy PPE po rozebraniu Tesli Model 3. Tesla okazała się za dobra

3. BMW i3 57 kWh: moc ładowania równa 175 kW przez CCS [PROTOTYP]

Miejsca na podium obsadzone są samochody prototypowe i zapowiadane. Jednym z nich jest BMW i3 z baterią o pojemności 57 kWh, który podłączony do ładowarki 450 kW, zdołał osiągnąć 175 kW (realnie). Taka moc ładowania odpowiada szybkości uzupełniania energii wynoszącej niemal +900 km/h.

> Jest ładowarka 450 kW i dwa prototypy: BMW i3 160 Ah (ładowanie z mocą 175 kW) oraz zmodyfikowana Panamera (400+ kW!)

Dodajmy, że obecnie BMW i3 nie obsługuje mocy ładowania wyższych niż 50 kW (realnie do około 44 kW).

2. Porsche Taycan [Cross Turismo]: moc ładowania równa 248 kW, maksymalnie 350 kW przez CCS [ZAPOWIEDŹ]

Porsche Taycan Cross Turismo zostało przetestowane przez dziennikarza Auto Motor und Sport. Podłączony do szybkiej ładowarki samochód osiągnął realnie 248 kW. Producent obiecuje, że finalna wersja Porsche Taycana – a więc także wariantu Cross Turismo – będzie w stanie wykorzystać pełnię możliwości stacji ładowania Ionity, czyli 350 kW. Te moce ładowania odpowiadają szybkości uzupełniania energii wynoszącej od +1 100 do +1 600 km/h!

> Oto jak wygląda ładowanie Porsche Mission E Cross Turismo – ponad 2x szybciej niż Tesla! [wideo]

1. Porsche Panamera 90 kWh: moc ładowania 400+ kW przez CCS [PROTOTYP]

Liderem naszego zestawienia jest samochód całkowicie prototypowy, czyli Porsche Panamera wyposażone w baterię 90 kWh, które posłużyło do przetestowania szybkiej stacji ładowania 450 kW. Według deklaracji inżynierów biorących udział w eksperymencie, samochód osiągnął moce ładowania przekraczające 400 kW, co odpowiada uzupełnianiu energii z szybkością +1 800 km/h.

Na zdjęciu powyżej widać również BMW i3 160 Ah, które znalazło się na miejscu trzecim.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: