Volkswagen pochwalił się, że uruchomił w Wolfsburgu (Niemcy) już 9 stacji ładowania z wbudowanymi magazynami energii. Dzięki nim możliwe jest ładowanie do czterech pojazdów z sumaryczną mocą 100 kW nawet jeśli przyłącze elektroenergetyczne ma niższą moc.
Stacja ładowania z własnym magazynem energii
Volkswagen po raz pierwszy zaprezentował swoje powerbanki dla samochodów elektrycznych w grudniu 2018 roku. Niedługo później zaczęto instalować je na ulicach Wolfsburga. Do początku 2020 roku uruchomiono 9 urządzeń stacjonarnych oraz stworzono 3 dodatkowe magazyny mobilne, które w razie potrzeby przewozi się w wybrane lokalizacje.
W związku z 80-leciem miasta Wolfsburg urządzenia będą dostępne za darmo dla wszystkich mieszkańców przez 80 tygodni.
Stacje ładowania posiadają dwa kable zakończone wtykami CCS oraz kilka gniazd, co daje możliwość podłączenia do nich łącznie 4 pojazdów: dwóch samochodów lub motocykli oraz dwóch hulajnóg lub rowerów. Na kablu z wtykiem CCS możliwe jest osiągnięcie mocy ładowania wynoszącej do 100 kW – i to wszystko niemal niezależnie od mocy przyłącza.
W obudowie znajduje się bowiem dodatkowy magazyn energii o pojemności do 360 kWh, czyli pozwalający na uzupełnienie energii w 5-10 samochodach, w zależności od pojemności i stopnia rozładowania ich akumulatorów. Taki magazyn rozwiązywałby problem słabych przyłączy w wielu polskich lokalizacjach, gdyby nie… jego cena.
Volkswagen jej nie podał, ale pochwalił się, że zastosował we wnętrzu moduły ogniw stosowane w samochodach budowanych na platformie MEB. Biorąc pod uwagę, że firma ujawniła niedawno, że kupuje 1 kWh poniżej 100 dolarów, koszt samych tylko ogniw w magazynie wynosiłby 36 tysięcy dolarów (równowartość ~140 tysięcy złotych).
A jeśli dodamy do tego elektronikę, systemy monitorujące i chłodzące, przewody i wtyki oraz koszty badawczo-rozwojowe, prawdopodobnie dojedziemy do przedziału 0,5-1 miliona złotych.
Można by je obniżyć wykorzystując używane moduły baterii – urządzenie Volkswagena jest do tego przygotowane – jednak samochody na platformie MEB jeszcze nawet nie trafiły na rynek.
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: