Pierwszy Supercharger v3 (trzeciej generacji) na kontynencie europejskim został uruchomiony w Wielkiej Brytanii. Na terenie Stanów Zjednoczonych działa ich zaledwie kilka. Wszystkie Superchargery v3 obsługując moc ładowania do 250 kW.
Supercharger v3 kontra Supercharger v2 – jakie są różnice?
Najważniejsza różnica to wspomniana moc ładowania: v3 jest w stanie rozpędzić się do 250 kW (około +1 500-1 600 km/h), podczas gdy v2 osiąga między 120 a 150 kW – te polskie oferują 150 kW, u naszych sąsiadów bywa już różnie.
Oprócz tego w Superchargerach v3 kable są nieco cieńsze, a transformatory potrafią obsłużyć wysokie moce nawet przy samochodach podłączonych jeden obok drugiego. W v2 nie było to takie oczywiste.
Najwyższe moce ładowania dostępne są w następujących samochodach:
- Tesla Model 3 Long Range powinna rozpędzać się do 250 kW,
- Tesla Model S/X „Raven” – do 200 kW (wartość obiecywana przez Elona Muska),
- Tesla Model 3 Standard Range Plus – do 170 kW,
- inne Tesle – do 145, 135, 120 kW lub tych samych wartości, co na Superchargerach v2.
> Właściciel Audi e-tron: Kolejka Tesli do Superchargerów raz w roku? Mam gorzej [InsideEVs]
Pierwsza stacja ładowania z Superchargerami v3 w Europie powstała w Londynie Zachodnim w Lond Park Royal, tuż obok salonu Tesli (Mapy Google TUTAJ). Jest na niej 16 stanowisk do ładowania. Zauważył ją Robert Llewellyn z kanału Fully Charged (źródło).
Podłączona tam Tesla Model 3 faktycznie ładowała się z mocą 250 kW, co przełożyło się na +1 643 km/h uzupełnianego zasięgu (w szczycie).
> RADOM. Supercharger Tesli potwierdzony. Raczej Toruńska 1 niż 3
W starszych wersjach oprogramowania maksymalna moc osiągana była w przedziale od około 10 do kilkunastu procent. Do 20 procent naładowania samochód utrzymywał ponad 200 kW, do około 44 procent – ponad 150 kW mocy:
Moc ładowania Tesli Model 3 na starym (kolor niebieski, „V2”) i nowym (kolor czerwony, „V3”) Superchargerze. Wykres odłożono w stosunku do stopnia naładowania baterii, nie do czasu. Gdyby na osi odciętych (X, poziomej) pojawił się czas, czerwona kreska zostałaby skompresowana do około dwóch trzecich pierwotnej szerokości
Dla porównania: tankowanie wodoru odbywa się z szybkością około +5 100 km/h. Jednak gdy podjedziemy do dystrybutora tuż po innym samochodzie z ogniwami paliwowymi, a kompresory nie zdążą przygotować gazu w zbiornikach, całkowita szybkość tankowania spadnie do około +1 700 km/h. A zatem w najgorszym możliwym scenariuszu samochód na wodór będzie tankował się z podobną szybkością, jaką osiągają najlepsze elektryki dziś:
Jako ciekawostkę warto dodać, że seryjnie produkowanym samochodem obsługującym najwyższą moc ładowania jest dziś Porsche Taycan, które rozpędza się nawet do 270 kW. Jednak ze względu na duże zużycie energii podczas jazdy, ta moc przekłada się na maksymalnie +886 km/h uzupełnianego zasięgu.