Prezydent podpisał nowelizację Ustawy o biokomponentach i biopaliwach. Wprowadza ona dwie istotne zmiany: możliwość tworzenia stref czystego transportu oraz uruchamia Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, z którego finansowane będą publiczne punkty ładowania pojazdów elektrycznych.

Ustawa podpisana – co teraz?

Opłata emisyjna i Fundusz Niskoemisyjnego Transportu

Najważniejszą zmianą, jaką wprowadza nowelizacja Ustawy o biokomponentach i biopaliwach, jest stworzenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Będzie on zasilany dodatkową opłatą emisyjną, która zostanie doliczona do paliwa – z każdego sprzedanego litra benzyny i oleju napędowego, 9,84 grosza (8 groszy netto) trafi do Funduszu (15 procent) lub do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (85 procent).

> PA Consulting: Niemcy przegonią Teslę w kilka lat [kompletny ranking]

Według obliczeń Ministerstwa Energii, w ciągu najbliższych 10 lat uda się w ten sposób zgromadzić 2,5 miliarda złotych (źródło). Pieniądze te będą wydawane przede wszystkim na budowę infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych i tankowania aut gazem ziemnym lub wodorem. Ma to być 6 000 punktów ładowania powolnego/półszybkiego (prądem przemiennym, AC) oraz 400 punktów ładowania szybkiego (prądem stałym, DC).

Czy ustawa okrada kierowców spalinówek?

Kierowcy aut spalinowych mogą uznać, że opłata emisyjna to okradanie ich z pieniędzy, ale w tym działaniu jest logika. Dziś ludzie nie chcą przesiadać się na samochody elektryczne, ponieważ 1) nie ma ich gdzie ładować, 2) są drogie, 3) mają umiarkowane zasięgi. Dzięki Funduszowi pierwszy problem powinien zostać rozwiązany, więc dzisiejszy właściciel spalinówki w przyszłości będzie mógł spokojnie rozważyć zakup samochodu elektrycznego.

Strefy czystego transportu

Oprócz Funduszu Niskoemisyjnego Transportu nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach daje samorządom możliwość tworzenia stref czystego transportu. Są to strefy, do których samochody spalinowe będą miały tylko ograniczony wjazd (docelowo nie powinny mieć go wcale), natomiast auta ekologiczne wjadą bez problemów.

> Strefa czystego transportu – co to jest i kiedy takie strefy zaczną funkcjonować w miastach?

Kiedy nowelizacja ustawy wchodzi w życie?

Prezydent podpisał ustawę 10 lipca 2018 roku, a opublikowana ona została w Dzienniku Ustaw 13 lipca 2018 roku (do pobrania: Nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach – FINAL – D2018000135601). Ustawa wchodzi w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, czyli zaczyna obowiązywać 28 lipca 2018 roku.

Konieczność odprowadzania opłaty emisyjnej zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2019 roku. Opłatą emisyjną nie zostanie objęty gaz LPG, zostaje nią natomiast objęta benzyna 95 i 98 (kody CN 2710 11 45, 2710 11 49) oraz olej napędowy (CN 2710 19 41).

> Naklejka EE na szybę – jak zdobyć?

Koszt obsługi Funduszu Niskoemisyjnego Transportu szacowany jest na około 1,5-2 miliony złotych rocznie.

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 4]