Greenway Polska poinformowało o planowanym obniżeniu mocy ładowania w niektórych punktach do poziomu 40 kW. Dlaczego podjęto taką decyzję, czy oznacza to dłuższe ładowanie oraz co się stanie 28 lipca 2018 – o tym dalej.

Niższa moc na stacjach Greenway – o co chodzi?

Jak mówi prezes Greenway Poland, Rafał Czyżewski, decyzja ma uzasadnienie biznesowe. Wszystkie stacje ładowania wpięte bezpośrednio do sieci Operatora Sieci Dystrybucyjnej kosztowały nawet ponad 3 000 złotych miesięcznie za samo utrzymywanie przyłącza o mocy 150 kW.

Obniżenie mocy do 40 kW pozwoli zmniejszyć te koszty nawet kilkunastokrotnie, do mniej niż 200 złotych miesięcznie w taryfie dystrybucyjnej C11. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze firma chce inwestować w dalszy rozwój sieci.

Obniżenie mocy na stacjach Greenway – czy da się odczuć?

Jeśli będziemy korzystać z punktu ładowania na parkingu centrum handlowego, to jest duże prawdopodobieństwo, że korzystamy z urządzenia wpiętego w sieć centrum handlowego. Nie odczujemy więc spowolnienia, ponieważ takie urządzenia rozliczane są inaczej.

Jeżeli natomiast trafimy na stację ładowania, w której obniżono moc ze 150 do 40 kW, zmianę zauważymy natychmiast po podłączeniu do gniazda Chademo lub CCS Combo 2. Ładowanie rozpocznie się od poziomu 38-40 kW zamiast czterdziestu kilku kilowatów (porównaj z wykresem poniżej):

Co gorsza: jeśli do stacji podłączy się inny samochód, dostępne 40 kW mocy zostanie rozdysponowane na oba auta. W efekcie nawet szybkie ładowanie będzie odbywało się z mocą około 25-35 kilowatów. To oznacza, że czas spędzony przy stacji ładowania się wydłuży.

Ładowarki o obniżonej mocy ładowania zostaną oznaczone na mapie Greenway Polska. Od 1 sierpnia ma też obowiązywać rabat 10 procent na ładowanie na takich urządzeniach, a okres bez kary za zajmowanie miejsca zostanie wydłużony z 45 do 60 minut.

Jednocześnie dowiedzieliśmy się, że do końca sierpnia 2018 roku wszystkie nowe stacje ładowania dostępne będą za darmo.

Stare-nowe stacje ładowania od 28 lipca

W związku z nowelizacją ustawy o biokomponentach i biopaliwach, która zmodyfikowała Ustawę o elektromobilności, od 28.07.2018 – dnia wejścia w życie ustawy – zostanie uruchomionych w Polsce co najmniej 27 nowych stacji ładowania Greenway Polska.

To te urządzenia, które były w trakcie organizacji po wejściu w życie Ustawy o elektromobilności i które zostały zablokowane przez konieczność obowiązkowego badania technicznego:

> 13 stacji szybkiego ładowania samochodów elektrycznych od Greenway czeka odbiór [SPIS]

Teraz operator sieci ładowania ma 12 miesięcy na wykonanie badań przez Urząd Dozoru Technicznego. Urządzenia mogą w tym czasie normalnie funkcjonować. Sieć Greenway znacząco się zatem rozrośnie. Przejechanie niektórych tras stanie się możliwe nawet w wypadku starszych samochodów elektrycznych z niewielkimi bateriami:

Sieć punktów ładowania pojazdów elektrycznych Greenway Polska ze stacjami aktywnymi (zielone) oraz czekającymi na wejście w życie Ustawy o biokomponentach i biopaliwach (czerwone), co nastąpi 28.07.2018. Okręgi oznaczają zasięgi starszych samochodów elektrycznych – mają średnicę około 100-120 kilometrów mierzonych na drodze (c) www.elektrowoz.pl

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 7 głosów Średnia: 4.4]