Sejmik Województwa Małopolskiego skierował do konsultacji społecznych projekt uchwały, która zakłada m.in. wyodrębnienie w Krakowie obszarów z obniżoną emisją. Po pewnych drogach mogłyby się poruszać tylko samochody zgodne z co najmniej normą spalin Euro 5 (diesle) lub Euro 4 (benzynowe), docelowo Euro 6 i 4. Najpóźniej do końca 2025 roku ograniczenia zaczęłyby obowiązywać również mieszkańców.

Jak Kraków chce dbać o czyste powietrze

Władze województwa dość ostrożnie podchodzą do regulacji, które będą miały wpływ na poprawę jakości powietrza w Krakowie. Uznano, że na wypracowanie finalnych rozwiązań potrzeba dobrych kilku lat. Dotyczy to zarówno stref Tempo-30, z szybkością jazdy zmniejszoną do 30 km/h, jak też stref czystego transportu.

Same „strefy czystego transportu” określono w taki sposób, by mieszkańcy zdążyli przyzwyczaić się do zmiany. W projekcie uchwały mówi się o dopuszczeniu do ruchu pojazdów spełniających pewne normy emisji spalin (źródło).

> Ceny Volkswagena ID.3 i wersje znane w Niemczech. Cena VW ID.3 77 kWh o 100 tys. zł niższa niż Tesli 3 LR! [akt.]

Tymczasem głównym założeniem Ustawy o elektromobilności było wycięcie ze stref pojazdów spalinowych. Wyjątkiem miały być auta wybranych służb i pojazdy zasilane gazem ziemnym obok elektrycznych i wodorowych (art. 39 Ustawy). Jednak ustawodawca dał samorządom furtkę (art. 39, pkt. 4), z której Kraków postanowił skorzystać.

Pilotażowa strefa czystego transportu zostałaby wyznaczona we wnętrzu II obwodnicy miasta, miałyby do niej dostęp tylko pojazdy zgodne z normami Euro 5 (diesle, autobusy) i Euro 4 (benzynowe). Docelowo, do 31 grudnia 2025 roku, powinna wystartować strefa wyznaczona przez IV obwodnicę miasta, a ograniczenia dotyczyłyby zarówno przyjezdnych, jak też mieszkańców.

A zatem najpóźniej z końcem 2025 roku duża część miasta stałaby się niedostępna dla pojazdów poniżej norm Euro 6 (diesle), Euro 4 (benzynowe i dostawcze) oraz Euro VI (autobusy i samochody ciężarowe). Norma Euro 6 obowiązuje od roku 2014, norma Euro 4 – od 2005. Norma Euro VI dotyczy autobusów wyprodukowanych po 2012 roku.

> Stare/samoładujące hybrydy wjadą do stref czystego transportu? Niepokojąca zapowiedź wiceministra klimatu

Dodatkowe informacje: Konsultacje Programu ochrony powietrza

Zdjęcie otwierające: obwodnice Krakowa.Kolor CZARNY – istniejące, ZIELONY – w budowie, CZERWONY – projektowane (c) Wikimedia Commons

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: