Xpeng Motors pochwaliło się, że rozpoczęło dostawy Xpenga P7, chińskiego konkurenta Tesli Model 3. P7 jest w tej chwili modelem o największym w Państwie Środka zasięgu na baterii według NEDC. Auto w wersji RWD oferuje 706 jednostek NEDC, podczas gdy Tesla Model 3 AWD przejedzie tylko 668 jednostek NEDC.
Xpeng P7 jako najbardziej obiecujący „Tesla-killer”?
O chińskim samochodzie pisaliśmy już parokrotnie, przypomnijmy więc tylko, że auto ma kilka wersji, a jego producent stosuje niekiedy dziwną praktykę podawania zasięgu wariantu najbardziej ekonomicznego i przyspieszenia wariantu najszybszego, nie zawsze wspominając o tym, że mówi o dwóch różnych modelach. Części danych technicznych w ogóle nie ujawnia w wartościach bezwzględnych.
> Xpeng P7 – pierwsze wrażenia Fully Charged [wideo]
Tak jak wspomnieliśmy, 706 jednostek NEDC [prawdopodobnie około 540 km zasięgu realnego] dotyczy wersji „super-long range” z napędem na tył. Firma pochwaliła się, że w baterii o pojemności 81 kWh i grubości zaledwie 11 cm zastosowano prostopadłościenne ogniwa NCM produkowane przez CATL. Dzięki temu udało się osiągnąć gęstość energii na poziomie pakietu wynoszącą 0,17 kWh/kg.
W Tesli Model 3 jest to około 0,167 kWh/kg (80 kWh, 480 kilogramów).
Ogniwa prostopadłościenne (Xpeng P7) lepiej wypełniają przestrzeń niż cylindryczne (Tesla Model 3), jednak dotychczas to pakiet Modelu 3 uznawany był za jeden z najbardziej gęstych na świecie. To sugeruje, że w przypadku Xpenga mówimy o chemii NCM 811 – pasowałoby to do obietnic producenta z 2019 roku („nickel-rich cathode”):
> CATL chwali się przebiciem bariery 0,3 kWh/kg dla ogniw litowo-jonowych
Xpeng ujawnił przy okazji, że maksymalna wydajność silnika elektrycznego P7 to 97,5 procent oraz przypomniał, że współczynnik oporu powietrza Cx wynosi 0,236. Ten pierwszy parametr rzadko jest ujawniany, ten drugi dla Tesli Model 3 to 0,23. Podwozie Xpenga P7 miało zostać zaprojektowane we współpracy z „luksusową niemiecką marką inżynieryjną w sportowym stylu”, cokolwiek miałoby to znaczyć (źródło).
Dostawy samochodów właśnie wystartowały w Państwie Środka. Producent zająknął się swego czasu, że auto może trafić do sprzedaży w Europie w pierwszej połowie 2021 roku. Gdyby tak się stało, auto byłoby ciekawą konkurencją nie tylko dla Tesli Model 3, ale też dla BMW i4, które powinno zadebiutować niedługo później.
Cena Xpenga P7 zaczyna się w Chinach od około 230 tysięcy yuanów, jednak przeliczanie jej po kursie na złotówki nie ma większego sensu, ponieważ auta elektryczne są w Państwie Środka subsydiowane, a w Europie z kolei konieczne jest doliczenie kosztów transportu, homologacji czy utrzymywania zdalnych placówek.
Spodziewamy się jednak, że w najtańszej wersji auto będzie kosztować co najmniej 190-210 tysięcy złotych.