Xpeng z jednej strony zachwyca umiejętnością pozyskiwania inwestorów (Alibaba, Foxconn, Xiaomi) i postępami w produkcji elektryków (G3, P7). Z drugiej padają pod jego adresem coraz cięższe zarzuty o kradzież własności intelektualnej Tesli, a konkretnie: kodów źródłowych Autopilota.

Otwarte patenty vs kody źródłowe Tesli

Xpeng vel Xiaopeng Motors vel XMotors.ai to chiński startup motoryzacyjny stworzony m.in. współzałożyciela Xiaomi. Od startu otwarcie deklarował chęć korzystania z patentów Tesli i nie wahał się kopiować rozwiązań amerykańskiego producenta. Jednak o ile wzorniczo wyszło tylko „coś w stylu Tesli”, o tyle liczniki samochodu prezentowały informacje w identyczny sposób.

Od mniej więcej roku toczy się proces Tesli przeciwko Guangzhi Cao, byłemu inżynierowi z ekipy Autopilota Tesli, który opuścił kalifornijską firmę i dołączył do Xpenga. Firma Elona Muska oskarża go o skopiowanie kodów Autopilota i przekazanie go Xpengowi. Inżynier zaprzecza, twierdzi, że owszem, pobrał pewne źródła, ale skasował je nim dołączył do chińskiej firmy.

Żeby było ciekawiej, okazuje się, że niemal identyczne zarzuty o skopiowanie kodów źródłowych ciążą na byłym pracowniku Apple, który został zrekrutowany przez tego samego przedstawiciela Xpenga w podobnym czasie (źródło). Chiński producent broni się przed oskarżeniami twierdząc, że są… rasistowskie.

> Xpeng, chiński „klon Tesli”, z nowym inwestorem strategicznym. To Xiaomi

Kwestia jest o tyle trudna, że Tesla z jednej strony otwiera patenty i deklaruje, że nie będzie oskarżać nikogo, kto skorzysta z nich w dobrym celu. Co Xpeng robi praktycznie od początku. Z drugiej: nie mówimy o patentach, lecz o kodach źródłowych Autopilota, oprogramowaniu, którego stworzenie może potrwać dobre kilka lat.

Xpeng od samego początku chce demokratyzować dostęp do aut elektrycznych. Dlatego firma rozpoczęła działalność od wprowadzenia na chiński rynek taniego elektryka, Xpenga G3:

> Chińskie samochody elektryczne: Xpeng G3 – wrażenia China Driver [YouTube]

Gdy to się udało, szybko wystartowano z kolejnym projektem: Xpengiem P7. P7 ma walczyć bezpośrednio z Teslą Model 3, w przyszłym roku powinien zostać wprowadzony do sprzedaży w Europie. O debiucie w Ameryce Północnej nie ma na razie mowy – niewykluczone więc, że coś jest na rzeczy w oskarżeniach Tesli:

> Xpeng P7 – chiński konkurent Tesli Model 3 dostępny w Państwie Środka. W Europie od 2021 roku [wideo]

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: