Na chińskim rynku oficjalnie zadebiutował Xpeng P7 (czytaj: iks-peng), o którym [znowu] mówi się, że może być pierwszym pełnoprawnym konkurentem Tesli Model 3. Auto ma być dostarczane w Norwegii – a później w całej Europie – za rok, na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2021 roku. Oto jego specyfikacja i spodziewana cena.
Xpeng P7 – dane techniczne i wszystko, co obiecuje nam producent
Spis treści
Xpeng P7 został po raz pierwszy zaprezentowany rok temu, podczas wystawy Szanghaj 2019. Auto jest limuzyną górnej części segmentu D (20 cm dłuższy od Tesli Model 3) pierwszym chińskim elektrykiem, który przebił 700 jednostek zasięgu według procedury NEDC. Osiągnął:
- 568 jednostek NEDC dla wersji Xpeng P7 RWD Long Range,
- 656-706 jednostek NEDC dla wersji Xpeng P7 Super-Long Range.
W zależności od zastosowanego wariantu procedury NEDC daje to odpowiednio do 380-410 kilometrów (RWD Long Range) oraz do 440-510 kilometrów (RWD Super-Long Range) zasięgu na jednym ładowaniu, co oznacza, że samochód ma szansę iść łeb w łeb z Teslą Model 3 i nadchodzącym BMW i4.
Podkreślmy jednak, że w Xpengu P7 mówimy o oszczędniejszych wariantach z napędem na tył. Przy wersji 4WD High Performance nie podano wartości NEDC, poinformowano tylko o przyspieszeniu do 100 km/h trwającym 4,3 sekundy. Czyli albo przyspieszenie i napęd na obie osie, albo zasięg.
Bateria Xpenga P7 ma 80,9 kWh pojemności i powstała na bazie prostopadłościennych ogniw CATL (źródło). Ale tutaj pojawia się kolejny znak zapytania: czy jest to pojemność całkowita? użyteczna? Dostępna wyłącznie w najdroższych wersjach Super-Long Range i 4WD?
Strzelamy: całkowita i dostępna w droższych wariantach. W tańszych dostaniemy do dyspozycji 60-70 kWh.
Cena Xpeng P7 niższa niż Modelu 3, nie mówiąc o BMW i4
Deklarowana przez producenta cena Xpeng P7 z dopłatami rozpoczyna się w Chinach od 229,9-349,9 tysięcy yuanów, co w Polsce odpowiada przedziałowi 136-207 tysięcy złotych. Bez dopłat, po uwzględnieniu kosztów homologacji, transportu i cła cena samochodu prawdopodobnie nie będzie niższa niż 190-210 tysięcy złotych, nawet dla najtańszej wersji z zasięgiem realnym do 380 kilometrów.
Oczywiście to nadal niezły wynik, jeśli wziąć pod uwagę, że Tesla Model 3 Standard Range Plus (400+ km zasięgu) startuje dziś od około 220-230 tysięcy złotych, a BMW i4 raczej nie zjedzie poniżej 250-270 tysięcy złotych. W obu przypadkach mówimy o najtańszych wariantach z napędem na tył (RWD).
To nie wszystko: chiński producent podkreśla, że auto jest pierwszym modelem na rynku dysponującym systemem jazdy półautonomicznej o nazwie Xpilot 3.0. Mechanizm uzupełniany przez Xpilot 2.0 działa na platformie sprzętowej opartej o chipset Nvidia Drive AGX Xavier, który potrafi dokonać 30 bilionów operacji na sekundę wymagając przy tym 30 W mocy.
I znowu: otrzymujemy kilka marketingowych nazw i surowe parametry techniczne układu obliczeniowego, co do których nie wiemy, jak będą funkcjonować w praktyce.
Dostawy w Chinach latem, w Europie od 2021 roku
Xpeng deklaruje, że jeszcze w tym roku w Europie pojawi się tani elektryczny crossover producenta, Xpeng G3:
> Chińskie samochody elektryczne: Xpeng G3 – wrażenia China Driver [YouTube]
Z kolei Xpeng P7, opisywana powyżej limuzyna stająca do walki z Teslą Model 3, ma być dostarczana w Norwegii na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2021 roku. Takie przynajmniej informacje uzyskał Bjorn Nyland.
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: nie polecamy oglądania odcinka Fully Charged poświęconemu Xpengowi P7. To czysty film reklamowy.