Zgodnie z danymi zebranymi przez analityka motoryzacyjnego, Matthiasa Schmidta, w lipcu 2019 roku pojawiły się 733 wnioski o bonus środowiskowy dla nabywcy Tesli Model 3. To by oznaczało, że Niemcy kupują regularnie od 660 do nieco ponad 900 Modeli 3 miesięcznie, a trend jest spadkowy
[Wstępne] wyniki sprzedaży Tesli Model 3 w Niemczech
Według danych opublikowanych przez niemiecki Federalny Urząd ds. Ruchu Drogowego (KBA), u naszych zachodnich sąsiadów następująca liczba nabywców Tesli Model 3 zgłosiła się o bonus środowiskowy (w nawiasie zostały podane liczby rejestracji dla tego samego okresu opublikowane przez BAFA):
- Styczeń – 911 (-),
- Luty – 835 (959),
- Marzec – 811 (2 224),
- Kwiecień – 735 (514),
- Maj – 664 (317),
- Czerwiec – 795 (1 336),
- Lipiec – 733 (bd.).
Przy łącznej liczbie 5 484 samochodów trend jest delikatnie spadkowy. Jeśli się utrzyma i nie dojdzie do żadnych poważniejszych ruchów cenowych, do końca roku Niemcy powinni kupić około 8,5-10 tysięcy Tesli Model 3. Wcześniej prognozowano, że rynek przyjmie nawet 20 tysięcy egzemplarzy samochodu.
> Electrify America i Stable Auto pracują nad stacjami ładowania dla samochodów bez kierowców
W ciągu ostatnich trzech miesięcy najpopularniejszym wariantem był Long Range AWD, który odpowiadał za ponad 50 procent wolumenu aut. W lipcu liczby były następujące:
- 385 egzemplarzy Long Range AWD,
- 127 egzemplarzy Long Range AWD Performance,
- 62 egzemplarze Long Range RWD,
- 159 egzemplarzy Standard Range Plus RWD
…z zestawienia widać jednak, że Standard Range Plus (jasnoszary) podbiera klientów wersji Long Range AWD (czerń i zieleń). Z kolei Long Range RWD (ciemnoszary) sprawia wrażenie uzupełniającego ofertę – i to mimo faktu, że nie ma go w konfiguratorze, natomiast regularnie pojawia się i znika w zestawieniu aut od ręki (ang. inventory):
German #Tesla Model 3 orders remain far from disruptive.
July orders, (taken as the number of subsidy applications to the German government) according to official government data, show a flattening in monthly levels to under 800 units per month.
July 2nd lowest monthly level pic.twitter.com/9QPLJm7ZBs
— Matthias Schmidt (@auto_schmidt) 1 sierpnia 2019
Warto przy okazji dodać, że spadek liczby osób zainteresowanych dofinansowaniem zakupu nie musi przełożyć się na spadek sprzedaży. Część aut kupowana jest bowiem na eksport i trafia między innymi do Polski. Prawdopodobnie Elon Musk dostrzega te ruchy i na tej podstawie podejmuje decyzje o uruchamianiu centrów serwisowych czy kolejnych Superchargerów.
W tym sensie polscy nabywcy Modelu 3, którzy już mają auto, pracują na lepsze warunki dla osób czekających na oficjalne rozpoczęcie sprzedaży samochodu na terenie naszego kraju.