Zaprezentowany w minionym tygodniu wolant znajdujący się w miejscu kierownicy Tesli Model S i X wzbudził spore emocje w internecie. Natychmiast pojawiły się spekulacje, że takie rozwiązanie „może i będzie dopuszczone w Stanach Zjednoczonych, ale na pewno nie w Europie”. Teraz okazuje się, że:

Holenderski organ certyfikacyjny nie widzi problemów z wolantem. Kierownica nie musi być okrągła

Jak dowiedział się portal RLT Nieuws, holenderski Urząd ds. Transportu Drogowego (hol. Rijksdienst voor het Wegverkeer, RDW) sądzi, że wolant Tesli mógłby zostać dopuszczony na europejskie drogi. Dzieje się tak, ponieważ:

Kształt kierownicy nie został opisany nigdzie w przepisach Unii Europejskiej ani [będącej organem ONZ] Europejskiej Komisji Gospodarczej, UNECE (źródło).

O kierownicy mówi się jako o „elemencie kierowniczym” (ang. steering control), a nie o „kole kierownicy” (ang. steering wheel). Zresztą, w kwestii kształtu od dawna panuje pewna dowolność. Wiemy o tym już od czasów, gdy niemieccy producenci zaczęli eksperymentować z kierownicami ze ściętą dolną częścią. Jeszcze bardziej frywolne okazało się niedawno BMW, które w BMW iX oficjalnie zaprezentowało kierownicę sześciokątną, spłaszczoną w górnej i dolnej części:

Wnętrze BMW iX ze spłaszczoną kierownicą (c) BMW

Samo RDW podkreśla, że kierownice z rozmaitymi ścięciami są wygodniejsze dla kierowcy, a wielokątne powoli trafiają na rynek. Duże cięcie u dołu pozwala bowiem na łatwiejsze wsiadanie, a przy okazji umożliwia rozpoznanie położenia kierownicy, tj. stopnia skręcenia kół. A gdyby założyć, że kierownica kręci się tylko w przedziale +/-90 stopni, charakterystyczne dla wolantu Tesli dwa uchwyty po bokach w zupełności wystarczą.

Rzecz jasna wymusi to zastosowanie układu kierowniczego ze zmiennymi przełożeniami, innymi na parkingu, a innymi na drodze:

Jeśli holenderski urząd homologuje wnętrze Tesli z wolantem, to na gruncie przepisów UNECE i unijnych zostanie ono dopuszczone również w pozostałych krajach europejskich, w tym w Polsce. Sądząc po użytym w wypowiedzi trybie przypuszczającym, na razie do tego nie doszło, ale można się spodziewać, że – co sygnalizowaliśmy już wcześniej – Tesla zbadała rynek i nie wpuściła do oferty elementu kompletnie abstrakcyjnego.

Z aktualnego konfiguratora Tesli Model S i X wynika, że dziś NIE da się zamówić samochodu z okrągłą kierownicą. Jedyną dostępną opcją jest wolant:

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: po pokazie nowych wolantów-kierownic w Tesli zwróciliśmy się z zapytaniem do PIMOT-u, Przemysłowego Instytutu Motoryzacji, o możliwość homologacji takiego rozwiązania w Polsce. Niestety, na razie nie otrzymaliśmy odpowiedzi. A szkoda, PIMOT miał szansę być pierwszy w Europie z odpowiedzią…

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 3.7]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: