Toyota Crown Sedan jest drugim po Mirai II modelem Toyoty wyposażonym w wodorowe ogniwa paliwowe (FCEV). Obydwa samochody są dużymi sedanami segmentu E o długości około 5 metrów. Kto czeka na zasilane wodorem auta tańsze, powinien uzbroić się w cierpliwość aż na rynku zadebiutuje Toyota Corolla Cross H2, aktualnie na etapie konceptu Musi się też przygotować, że od okolic górnej części segmentu C w dół auta na wodór będą miały zasięgi niższe niż elektryki lub po prostu w ogóle nie powstaną. 

Aktualizacja 2023/11/10, godz. 14.57: jesteśmy dziś w rozjazdach, m.in. oglądamy w Katowicach Teslę Model 3 Highland. Następna publikacja będzie chyba dopiero w sobotę, 11 listopada.

Toyota Crown Sedan FCEV z bliska

Toyota Crown Sedan ma, jak Toyota Mirai, ogniwo paliwowe ulokowane w przedniej części samochodu, pionowo stojącą baterię w tylnej części auta oraz trzy zbiorniki na wodór. Pierwszy ulokowany jest w wysokim tunelu środkowym, drugi znajduje się mniej więcej pod tylną kanapą, trzeci jest na samym końcu auta, pod podłogą bagażnika. Wygląda to właściwie identycznie, jak w Toyocie Mirai II:

Producent deklaruje, że zasięg Toyoty Crown Sedan na wodorze to 820 jednostek, ale nie podaje, według jakiej procedury te jednostki wyznaczono. W Japonii stosowany jest Japan-WLTP, procedura dopasowana do japońskiego rynku (znacznie niższe szybkości jazdy) lub też starszy JC08, który jeszcze mocniej zafałszowywał wyniki. Jednak skoro w samochodzie jest ten sam napęd, co w Toyocie Mirai, a Mirai osiąga od 750 (wyższe standardy wyposażenia) do 850 jednostek, to możemy założyć, że Crown Sedan też powinien osiągnąć do 654 kilometrów przy 90 km/h i 400 km przy 120 km/h (patrz: test Toyota Mirai II).

Cena Toyoty Mirai Crown Sedan w Japonii to 8,3 miliona jenów, podczas gdy najtańszy Mirai II kosztuje od 7,11 miliona jenów. W Polsce trwa obecnie wyprzedaż rocznika 2022 w wersji Executive, przyjmijmy zatem z grubsza, że „wyprzedaż” to „obniżenie ceny do poziomu wariantu zbliżonego do bazowego”. Skoro cena Toyoty Mirai II (2022) na wyprzedaży zaczyna się od okazyjnych 284 900 złotych, to licząc proporcjonalnie najtańsza Toyota Crown Sedan nie powinna startować niżej niż 333 000 złotych.

Toyota Corolla Cross H2

Kto czeka na samochody wodorowe zastępujące benzynową Rav4 czy Corollę, powinien przyglądać się postępom prac nad Toyotą Corollą Cross H2 (źródło). Rok temu auto znajdowało się w fazie koncepcyjnej, było przed zimowymi testami, nie wiemy, jak one przebiegły. Toyota Corolla Cross to crossover segmentu C o rozmiarach minimalnie większych niż Kia Niro EV.

Auto też zasilane jest wodorem (cena wodoru na stacji paliw to 69 zł/kg), ale w odróżnieniu od Mirai II nie wykorzystuje ogniw paliwowych, lecz tańszy silnik spalinowy, który spala wodór w swoich trzech cylindrach (bezpośredni wtrysk). Niestety, nawet sam producent nie jest pewien, czy auto kiedykolwiek trafi na drogi, chociaż prace nad komercjalizacją takich napędów „przekroczyły już 40 procent”, czyli są znacznie bardziej zaawansowane niż prace nad Polskim Samochodem Elektrycznym „Izera”.

Komora silnika Toyoty Corolli Cross H2 Concept (c) Toyota

W Polsce mamy już dwie publicznie dostępne stacje tankowania wodoru: w Warszawie i w Rybniku. Obie zarządzane są przez firmę Neso należącą do Grupy Polsat.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 3]