Kilka dni temu odbyła się w Wolfsburgu impreza dla osób, które zapisały się na listę oczekujących na Volkswagena ID.3. Na podstawie uzyskanych od nich informacji oraz rozmaitych publikacji w internecie postanowiliśmy przybliżyć Wam, jak będzie wyglądać specyfikacja VW ID.3. Bo wiadomo już naprawdę dużo.

Tekst powstał przy aktywnym udziale naszych Czytelników. Dziękujemy!

Volkswagen ID.3: specyfikacja, przecieki i spekulacje

Pierwsze wrażenia i wnętrze

Zacznijmy od opisu popularnego niemieckiego dziennikarza, Grega Kable: Nie niedorzeczny (ang. ludicrous), ale wyjątkowy pod wieloma względami. Z dużym wnętrzem. Gwarantujący kopnięcie mocy, ale nie przesadnie potężny. Ogromnie wyrafinowany. Wybitnie zwrotny przy małej szybkości. Frapujący podczas prowadzenia. Doskonale jeżdżący. Chcę jednego! (źródło)

Prototyp, który pojawił się w Wolfsburgu, miał jeszcze tymczasowy kokpit VW Golfa. Z kolei w wersji z nowym wnętrzem praktycznie wszystko zostało zakryte. Niektórzy dziennikarze twierdzą, że jest rozsądnie poukładany, Kable z kolei uważa, że nie jest dopracowany aż tak dobrze, jak Golf. Duże wrażenie mają natomiast robić możliwości cyfrowego interfejsu.

Nowe liczniki VW ID.3. Oficjalna prezentacja Volkswagena (c) Volkswagen

LED-owy pasek na podszybiu służy do komunikacji z kierowcą. Warto także zwrócić uwagę na czujnik widoczny na słupku – to może być kamera patrząca do kabiny albo po prostu czujnik światła (c) Volkswagen

Przygotowanie do jazdy ma się odbywać w sposób przypominający trochę BMW i3 oraz Teslę Model 3 – „biegi” (do przodu / parking / do tyłu) przełączane są za pomocą dużej dźwigni, co widać na opublikowanym właśnie filmie reklamowym:

Kabina jest dobrze wyciszona, więc nie docierają do niej odgłosy z zewnątrz. I faktycznie ma być zaskakująco przestronna jak na segment (C) auta.

Wygląd zewnętrzny

Z zewnątrz, bez maskowań, samochód ma się prezentować identycznie jak model zaprezentowany przez Autocar (źródło oraz zdjęcie poniżej). Według jednego z naszych Czytelników boczny profil jest przyjemny dla oka, a duże koła prezentują się bardzo dobrze:

Nieco gorzej ma być z przodu, jednak ogólnie samochód przypomina klasycznego Volkswagena z drobnymi tylko muśnięciami ekstrawagancji, które nadają smaku całości. Tymi pieprznymi dodatkami mają być choćby choćby reflektory, które „rozglądają się” i zwracają się w kierunku właściciela:

Nie ma w nim nudy VW Golfa, ale nie ma dziwaczności BMW i3 – twierdzi nasz Czytelnik. I gotów jest bić brawo producentowi za całościowe podejście do tematu. Zamiast przerabiać Golfa na elektryka, jak to było w e-Golfie, samochód stworzono od zera jako elektryczny.

Dane techniczne VW ID.3

Znamy już pojemności baterii: 45, 58 i 77 kWh, przy czym w wariancie 58 kWh mają one ważyć około 400 kilogramów. Akumulatory są ponoć chłodzone cieczą we wszystkich wariantach, choć logika (i księgowość 🙂 podpowiada, że w najtańszej wersji mogłoby się pojawić tańsze i lżejsze aktywne chłodzenie powietrzne lub nawet chłodzenie pasywne. Volkswagen e-Golf korzystał z tego ostatniego i nie prowadziło to żadnych problemów, które trapią choćby Nissana Leafa II generacji (40 kWh).

> Jak są chłodzone baterie w samochodach elektrycznych? [SPIS modeli]

Ogniwa w baterii VW ID.3 mają zawierać „stosunkowo dużo kobaltu”, co sugeruje, że nie będą to NMC 811, lecz  starsze NMC 622 lub zbliżone [spekulacje www.elektrowoz.pl]. Warto jednak dodać, że najnowsze ogniwa NMC 622 LG Chem pod względem parametrów są zbliżone lub wydajnościowo lepsze niż pierwsze ogniwa NMC 811 SK Innovation – takie przynajmniej pojawiają się opinie w internecie.

Realny zasięg: 280 / 360 / 470 kilometrów?

Producent już wcześniej podał prognozowane zasięgi WLTP: 230-330 km, 300-420 km, 390-550 km, co powinno przełożyć się na realne zasięgi VW ID.3 wynoszące w trybie mieszanym około 280 (45 kWh), 360 (58 kWh) i 470 kilometrów (77 kWh). Zastrzegamy tu jednak, że podczas prezentacji mówiono wyłącznie o oficjalnych liczbach, a te ostatnie wartości to nasze lekko optymistyczne szacunki.

Moc, moment obrotowy, szybkość ładowania

Tutaj oficjalnych danych brak, a zaczynają się przecieki. Moc VW ID.3 1st ma wynosić 150 kW (204 KM), moment obrotowy – 310 Nm. W wariancie produkcyjnym, szczególnie w wersji z mniejszą baterią, ma być niższa. Z kolei szybkość ładowania ma wynieść 125 kW tylko dla największej baterii, 77 kWh, co daje 1,6 C (1,6 x pojemność baterii w kWh). W wariancie VW ID.3 58 kWh ma ona wynosić 100 kW, a w wariancie z baterią o pojemności 45 kWh – 70 lub 75 kW.

Te wartości dość dobrze pasują do wzoru 1,6 C, ale oczywiście kompletnie niczego to nie dowodzi. 🙂

Według  dziennikarzy Auto Motor und Sport szybkość maksymalna VW ID.3 wynosi 160 km/h przy 16 000 obrotów silnika na minutę. Siła rekuperacji ma być ograniczana elektronicznie, by nie spowodowała przyspieszenia mniejszego niż -0,2 g (0,2 przyspieszenia ziemskiego, czyli 1,96 m/s2). Silnik napędza tylne koła, dlatego zbyt mocne hamowanie mogłoby prowokować niebezpieczne sytuacje, o czym posłuchamy w niemieckiej opowieści o aucie:

Ceny VW ID.3

Cena VW ID.3 1st – wariantu, na który do niedawna można się było zapisywać – ma startować poniżej 40 tysięcy euro. Daje to równowartość około 170 tysięcy złotych. Najtańszy model VW ID.3 45 kWh ma kosztować od 30 tysięcy euro, czyli równowartości niecałych 130 tysięcy złotych.

Oficjalnych kwot dla Polski nie podano, to tylko nasze wyliczenia na bazie cen w euro.

> Volkswagen ID.3: cena, zasięg, dane techniczne i wszystko, co wiemy

Prezentacja produkcyjnej wersji VW ID.3 będzie miała miejsce 9 września 2019 roku podczas Frankfurt Motor Show. Dostawy w Europie mają się rozpocząć w drugim kwartale 2020 roku. A nam na razie pozostają wstępne informacje od dziennikarzy i przecieki od tych, którzy odwiedzili Wolfsburg i dostali takie oto skarpetki 🙂

To tak, żeby nie zapomnieli:

Zdjęcie otwierające: (c) Greg Kable / Twitter, pozostałe ujęcia (c) Volkswagen

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 4.7]