Volkswagen ID.3 został oficjalnie zaprezentowany. Znamy jego startową cenę, wiemy, jaki model można zamówić w przed-sprzedaży oraz kiedy zadebiutuje tani ID.3. Producent wstrzymał się natomiast z ujawnieniem szczegółowych danych technicznych samochodu oraz… jego wyglądu.

VW ID.3: specyfikacja, cena i wszystko, co wiemy

Pojemność akumulatorów i zasięgi

Volkswagen ID.3 zostanie wprowadzony na rynek w trzech wersjach bateryjnych: 45, 58 i 77 kWh. Wszystko wskazuje na to, że są to pojemności użyteczne (netto), a pojemności brutto wyniosą prawdopodobnie 48, 62 i 82 kWh. W podawaniu tych wartości firma idzie śladem Tesli, Renault, Hyundaia i Kii, które też informują o pojemnościach netto – co dla użytkownika ma znacznie większy sens:

Samochody na jednym ładowaniu pokonają od 230 do 550 kilometrów według procedury WLTP:

  • VW ID. 45 kWh – 230-330 km WLTP,
  • VW ID. 58 kWh – 300-420 km WLTP,
  • VW ID. 77 kWh – 390-550 km WLTP.

> Mieliśmy rację! Volkswagen ID. z bateriami 45 kWh! Dostępne też modele 58 i 77 kWh [OFICJALNE DANE]

Certyfikacja WLTP jeszcze się odbywa, ale szacujemy, że realne zasięgi samochodów w trybie mieszanym wyniosą odpowiednio około 280, 360 i 470 kilometrów [delikatnie optymistyczne szacunki www.elektrowoz.pl]. Czyli nawet najtańsza wersja zaoferuje bardzo przyzwoite wartości.

Ładowanie: 125 kW DC, 11 kW AC

Dzięki wykorzystaniu platformy MEB, auta będzie można ładować z mocą do 125 kW na szybkich ładowarkach. Jak informuje nas Czytelnik, osoby, które zapiszą się do kolejki już dziś, otrzymają za darmo naścienną stację ładowania (wallbox) o mocy 11 kW. Również instalacja urządzenia w domu ma być za darmo.

Gwarancja na baterię ma wynosić 8 lat lub 160 tysięcy kilometrów. Producent zapewnia, że w tym czasie utrzyma ona co najmniej 70 procent pierwotnej pojemności. Dotychczasowe badania i wyniki z rynku sugerują, że to wartość z dużym zapasem, ponieważ współczesne ogniwa litowo-jonowe zużywają się wolniej.

Cena Volkswagena ID.3, czyli VW ID.3 1st

Podstawowa wersja VW ID.3 z baterią o pojemności 45 kWh ma zaczynać się poniżej 30 tysięcy euro, czyli równowartości niecałych 130 tysięcy złotych. Wariant 58 kWh, na który można się zapisać obecnie (ID.3 1st), ma się rozpoczynać poniżej 40 tysięcy euro, czyli poniżej 171 tysięcy złotych.

Nie wiemy, jakie dokładnie wyposażenie otrzymamy za tę kwotę – wiadomo natomiast, że za niecałe 30 tysięcy euro kupimy najbardziej bazową wersję samochodu. Tani Volkswagen ID.3 ma być dostępny w połowie 2020 roku.

Producent zdecydował z wprowadzeniem na rynek środkowej wersji auta, ponieważ z badań wynikło, że takiego stosunku możliwości do ceny oczekują klienci.

Pre-rejestracja: Volkswagen ID.3 1st

Aby zapisać się na samochód w Europie, należy wpłacić zadatek w wysokości 1 tysiąca euro. W Polsce jest to 5 tysięcy złotych. Liczba miejsc w kolejce jest ograniczona, a osoby, które się zapiszą, otrzymają samochody jako pierwsze. Nabywcy otrzymają w bonusie rok ładowania za darmo na stacjach Ionity i innych zarządzanych przez Volkswagena. Ionity ma dysponować siecią 400 stacji ładowania do końca 2020 roku, a cała sieć zarządzana przez Volkswagena i partnerów firmy do 2025 roku ma liczyć 3,5 tysiąca punktów ładowania w Europie.

Model 58 kWh ma być dostępny w trzech wersjach wyposażeniowych: Plus, Max i [?]. Pierwsza zaoferuje sterowanie głosowe, mapę online ze stacjami ładowania oraz podświetlenie IQ.Light. Edycja Max ma ponadto obsługiwać funkcję prezentowania generowanego obrazu na tle rzeczywistego (augmented reality). Nie ujawniono, jak konkretnie ma to działać.

Dane techniczne

Oprócz parametrów baterii producent nie zdecydował się na ujawnienie żadnych danych technicznych auta. Zostaną one ogłoszone dopiero podczas salonu samochodowego w Frankfurcie we wrześniu 2019 roku. Wtedy też auto zostanie pokazane bez maskowania.

Wnętrze

VW ID.3 należy do segmentu C, ale we wnętrzu zaoferuje więcej miejsca. Zostanie też podniesiony. Warto zwrócić uwagę na nogi postaci, która siedzi z tyłu – widać, że w podłodze znajduje się gruba bateria:

Jazda autonomiczna

Volkswagen nie chce na razie stawać w szranki z Teslą, gdy chodzi o jazdę autonomiczną. Producent jednak zdradził coś zaskakującego: VW ID.3 od początku będzie sprzętowo przygotowany do autonomii 3. poziomu, czyli jazdy samodzielnej w wybranych lokalizacjach. Zabraknie mu jednak oprogramowania, a firma spodziewa się, że marsz w kierunku pełnej autonomii potrwa dłużej niż mogłoby się wydawać.

Linia Volkswagen ID.

Linia samochodów elektrycznych Volkswagena będzie nosiła wspólne oznaczenie „ID.” i ma istnieć równolegle do dotychczasowych modeli. Premiera ID.3 nie wytnie z rynku spalinowej wersji Golfa, w którego przypadku najnowsza, VIII generacja, wcale nie jest generacją ostatnią.

Volkswagen ID.2? Volkswagen ID.5x?

Podczas wspomnianego salonu samochodowego ma zostać pokazany (zapowiedziany?) jeszcze jeden model, który będzie znajdował się poniżej ID.3. Niewykluczone, że będzie to przerobiona wersja VW e-Upa, która ma podbić rynek bardzo niską ceną.

> Tani samochód elektryczny Volkswagena to… nowy VW e-Up (2020)?!

Jednak do sprzedaży trafi najpierw model, który będzie w hierarchii wyżej niż Volkswagen ID.3. Spodziewamy się, że może być to Volkswagen ID. Crozz przemianowany na VW ID.5 lub ID.5x, ale to tylko czyste spekulacje. Kluczowym modelem w Europie pozostanie ID.3, czyli bliski krewniak VW Golfa.

Dostępność samochodów

W pre-rejestracji udostępniono dokładnie 30 tysięcy samochodów. W ciągu najbliższych lat firma chce wprowadzić na rynek 100 tysięcy egzemplarzy Volkswagena ID.3. Docelowo moce produkcyjne będą zwiększane. Do 2025 roku firma ma zamiar sprzedać łącznie 1 milion samochodów elektrycznych na całym świecie.

Kampania reklamowa

Podczas prezentacji praktycznie nie pokazano samochodu. Okazuje się, że oficjalna kampania wystartuje 25 maja w Berlinie. Firma chce być obecna wszędzie, we wszystkich mediach.

> Elektryczny Volkswagen ID. na nowych teaserach. Czyli jednak VW ID.3

Samochody na wodór? Za 10 lat

Producent odniósł się też do wykorzystania ogniw paliwowych. Zdaniem firmy technologia jest dziś na zbyt wczesnym etapie rozwoju, może rozwinie się za 10 lat, ale firma nie może tyle czekać z obniżaniem emisji – dlatego postawiono na rozwój samochodów elektrycznych.

W ciągu najbliższych 10 lat marka wprowadzi na rynek 20 modeli i 10 milionów egzemplarzy elektryków.

Ilustracje: (c) Volkswagen. Wszelkie ujęcia, na których DOBRZE widać samochód, pochodzą z kampanii, która dopiero wystartuje 🙂

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 8 głosów Średnia: 4.5]