Elon Musk rzucił na Twitterze, że Tesla Model Y z Gigafactory 4 pod Berlinem będzie rewolucją w inżynierii projektowania nadwozi. Dodał też, że Niemcy są bardzo dobrym miejscem, by powstała tam Tesla-hatchback w europejskim stylu – mniejsza niż wszystkie dotychczasowe modele (czytaj: segment B lub C).
Na czym może polegać „rewolucja w inżynierii nadwozi”?
Tylna część nadwozia Tesli Model Y została znacząco zoptymalizowana w stosunku do Modelu 3. Liczbę elementów zredukowano o ponad 97 (!) procent, z ponad siedemdziesięciu części zostały dwie. Dzięki temu tył elektrycznego crossovera wytrzymuje większe obciążenia, a produkcja auta prawdopodobnie jest tańsza niż w przypadku Modelu 3.
> Tesla Model Y jest tańsza w produkcji niż Model 3? Szkoda, że mimo tego musi być droższa [wideo]
Jednak to nie koniec: słowo „rewolucja”, które Musk stosował przy starcie sprzedaży Modelu Y, pojawiło się ponownie. Niemiecka Tesla Model Y ma być autem, któremu „warto się przyglądać”, ponieważ „jest rewolucją w inżynierii nadwozi samochodowych”.
Nie jest jasne, na czym będą polegały kolejne optymalizacje. Na pytanie, czy ma na myśli jedno- lub dwuczęściową strukturę, szef Tesli odpowiedział enigmatycznie „Nawet więcej” lub „Nawet bardziej” (ang. „Even more”, źródło).
> Tesla Model Y i wielka maszyna odlewnicza. 70 części nadwozia zredukowane do 1 (jednej!)
Dodajmy, że zapewne chodzi tutaj o strukturę nadwozia samonośnego, a więc szkieletu całego auta, niekoniecznie zaś karoserii, tj. najbardziej zewnętrznej części pojazdu. Ale to wyjaśnienie podajemy z umiarkowaną pewnością siebie, bo w Cybertrucku karoseria JEST elementem nadwozia samonośnego.
W wątku o nadwoziu Tesli Model Y pojawiła się opinia, że Tesla Model Y jest za duża, by nadawała się do niektórych europejskich miast. Pojawiło się pytanie o mniejszego europejskiego hatchbacka. Musk odrzekł wtedy, że to dobry model to zaprojektowania i zbudowania w Niemczech (źródło), co oznaczałoby, że w fabryce naszych zachodnich sąsiadów mogłaby powstać mniejsza i bardziej przystępna cenowo Tesla konkurująca z autami segmentu B (mniej prawdopodobne) lub C (bardziej prawdopodobne).
I wtedy zrobiłoby się interesująco…
Zdjęcie otwierające: Tesla Model Y przy fabryce Tesli w Fremont (c) AnythingTeslas / Twitter