Wspominaliśmy o wniosku patentowym na całkowicie zmienione wiązki przewodów w Tesli Model Y. Portal Electrek odkopał jeszcze jedną innowację: patent na gigantyczną maszynę odlewniczą, która pozwoli na skonstruowanie dużej części nadwozia samochodu w postaci jednej zamiast siedemdziesięciu oddzielnych części.

Nadwozie Tesli Model Y jako układanka z zaledwie kilku elementów?

Aktualnie nadwozia Tesli produkowane są z wytłaczanych elementów stalowych i aluminiowych, które następnie się ze sobą łączy. Jednak w czerwcu tego roku Elon Musk stwierdził, że w Modelu Y chce odejść od tej technologii i postawić na jednolite odlewy z aluminium (źródło). Dzięki wielkiej maszynie odlewniczej  siedemdziesiąt części zostanie zastąpionych jednym odlewem.

> Tesla Model Y. Z wyglądu podobna do Tesli Model 3, technologicznie z co najmniej jedną rewolucją

Taka optymalizacja pozwoli na zaoszczędzenie przestrzeni montażowej, czasu, kosztów narzędzi i wyposażenia, ale przede wszystkim ograniczy wydatki na automaty przemysłowe, które zajmują się spawaniem lub klejeniem ze sobą elementów pojazdu.

Finalny produkt, czyli gotowa Tesla Model Y (c) Tesla

Pełna nazwa maszyny to „Jednoczęściowa Wielokierunkowa Maszyna Odlewnicza do Nadwozia Samonośnego Pojazdu i Powiązanych Metod” (ang. Multi-Directional Unibody Casting Machine for a Vehicle Frame and Associated Methods). Składa się ona z kilku dysz, których działanie przypomina – o ile dobrze rozumiemy opis – funkcjonowanie wtryskarki. Dyszy wstrzykują stop aluminium w zbiór matryc odwzorowujących kształt fragmentu pojazdu. W efekcie z maszyny wyjeżdża [niemal] gotowy fragment nadwozia samonośnego.

Nadwozie samonośne Tesli Model 3 z zaznaczonymi różnymi rodzajami stali (kolory) oraz aluminium (srebrny). W Tesli Model Y większość stali ma zostać zastąpiona przez aluminium. Ilustracja (c) User_Juan / Reddit

Warto przy okazji zaznaczyć, że choć w angielskojęzycznej literaturze motoryzacyjnej stosuje się słowo „frame” (pol. rama), nie mamy tu do czynienia z ramą jako taką. Samochody osobowe zbudowane na bazie ramy, do których montuje się silnik i nadwozie (=konstrukcja ramowa) są dziś raczej rzadkie. We współczesnych samochodach funkcję ramy pełni nadwozie, a właściwie jego szkielet, samonośna część (=nadwozie samonośne), która finalnie zostaje obudowana karoserią.

Konstrukcje ramowe stosowane są natomiast w pojazdach ciężarowych. I tutaj trzeba dorzucić kolejną ciekawostkę: rozwój technologii materiałowych sprawił, że w autobusach możliwe było zrezygnowanie ze sztywnej ramy na rzecz nadwozia samonośnego. Umożliwiło to skonstruowanie autobusów niskopodłogowych.

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 4.8]