Kilka dni temu informowaliśmy, że z kanadyjskiego konfiguratora zniknęła 7-miejscowa Tesla Model Y, choć produkowana jest dosłownie za miedzą, w Stanach Zjednoczonych. Tymczasem nasz Czytelnik, Pan Michał, dokonał niespodziewanego odkrycia. Zauważył w kodzie strony Tesli wzmiankę o dostawach 7-miejscowego Modelu Y na terenie państw EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) w okresie grudzień 2023-styczeń 2024. Samochód nie jest na razie widoczny w konfiguratorze.
Auto elektryczne z 7 miejscami? Proszę bardzo
Tesla Model Y jest crossoverem segmentu D, nie należy do aut największych, trzeci rząd siedzeń z tyłu nadaje się raczej do krótkodystansowych przejazdów niż regularnego podróżowania. Ale gdy jest, sprawdza się, o czym zaświadcza nasz Czytelnik, Pan KWHK:
Teraz w kodzie strony Tesli pojawiła się ciekawostka: przewidywane daty dostawy EMEA MY 7 Seats określone na przełom roku 2023/2024. Samochodu nie da się jeszcze zamówić, nie wiadomo też, czy pojawi się w Europie (E), czy na Bliskim Wschodzie (ME) oraz z jakiej fabryki przyjedzie (Giga Berlin? Giga Shanghai? Fremont?). Ale kto korzysta z dodatkowych dwóch miejsc, będzie miał do wyboru w tym segmencie albo Mercedesa EQB, albo Teslę Model Y właśnie.
Mercedes EQB z trzecim rzędem siedzeń kosztuje od 242 790 złotych (140 kW/190 KM, FWD, konfigurator TUTAJ), Tesla Model Y LR startuje od 260 990 złotych, za dodatkowe siedziska dopłacimy zapewne około 20-30 tysięcy złotych.
Ząbki Supercharger
W środę, 24 maja, odwiedziliśmy okolicę salonu Tesli w Ząbkach (TUTAJ). Przewody układane są tuż przy zewnętrznym płocie, od strony ulicy, co potwierdza nieoficjalne informacje, że ładowarki będą dostępne dla przejeżdżających w pobliżu kierowców. Ma to być aż 14 Superchargerów v3 działających z mocą do 250 kW.
Z Map Google wynika, że przy podróżowaniu w kierunku Warszawa -> Białystok dojazd na ładowanie będzie wiązał się z parominutowym zjazdem z trasy. Podobnie powinno być w przeciwnym kierunku. Supercharger powstaje tuż obok dużego centrum handlowego, które jest dobrze skomunikowane zarówno z ulicą Radzymińską (Warszawa, Ząbki), jak też trasą S8. Korki pojawiają się tam najczęściej w piątkowe wieczory.
Nota od redakcji Elektrowozu: ciekawe, czy Tesla zdecyduje się na udostępnienie tych Superchargerów kierowcom aut innych marek. Mogliby oni wtedy nie tylko uzupełnić energię na największej stacji ładowania w Polsce, ale też pooglądać z bliska samochody amerykańskiego producenta.
Aktualizacja 2023/05/25, godz. 14.33: z danych Geoportalu wynika, że teren obok salonu (po drugiej stronie płotu) został sklasyfikowany jako droga. Nie ma przeznaczenia biznesowego. To pozwala sądzić, że ładowarki staną raczej po wewnętrznej stronie płotu.