Zgodnie z informacjami uzyskanymi przez niemiecki dziennik Nordwest Zeitung, Tesla toczy aktywne rozmowy dotyczące lokalizacji Tesla Gigafactory 4 – europejskiej fabryki producenta. Ma ona zostać wybudowana w Niemczech, gdzieś na terenie Dolnej Saksonii, prawdopodobnie niedaleko granicy z Holandią.

Niemiecka fabryka Tesli

Europejska fabryka Tesli to doskonała wiadomość dla całego naszego kontynentu: samochody będą docierały znacznie szybciej, a jakość wykonania aut powinna wzrosnąć. Według Nordwest Zeitung (źródło), niemiecki minister ds. gospodarki towarzyszył Tesli podczas oceniania lokalizacji pod budowę fabryki. W szczególności w jednej, niedaleko Emden (strzałka jasnoniebieska). Pod uwagę brany był również powiat Emsland (strzałka ciemnoniebieska).

Obydwie te lokalizacje znajdują się niedaleko granicy niemiecko-holenderskiej, a w Holandii, przypomnijmy, znajduje się europejska centrala Tesli.

Emden jest o tyle ciekawe, że Volkswagen planował tam uruchomienie fabryki tanich elektryków, w cenie poniżej 20 tysięcy euro. Jednak wysokie koszty produkcji w Niemczech sprawiły, że producent zrezygnował z tej lokalizacji i zdecydował na linii montażowych VW e-Up (2020), Seata Mii Electric oraz Skody CitigoE iV w Bratysławie (Słowacja).

> Dopłaty do samochodów elektrycznych dla firm – limit 125 000 zł to kwota netto, próg TYLKO dla osobowych [akt.]

Jak na europejskie warunki, fabryka będzie średniej wielkości. Cytowany przez gazetę polityk twierdzi, że zatrudnienie znajdzie w niej 1-2 tysiące osób – co sugeruje, że może chodzić raczej o dużą montownię Tesli Model 3 i Y niż o kompletną produkcję samochodów i baterii.

Polska kusiła, ale przegrała

Warto przypomnieć, że Elona Muska do lokalizacji fabryki namawiało wiele krajów, w tym także premier Mateusz Morawiecki. Mniej lub bardziej oficjalnie wieści mówiły, że na liście państw zabiegających o Tesla Gigafactory 4 znalazły się:

  • Niemcy,
  • Polska (brak informacji o lokalizacji) podnosząc prawdopodobnie jako argument bardzo niskie koszty pracy,
  • Holandia (kilka lokalizacji) jako rozwinięcie działalności obecnej montowni Tesli w Europie (Tilburg),
  • Ukraina (brak informacji o lokalizacji) również sugerując bardzo niskie koszty pracy; kraj został odrzucony ze względu na wysoki poziom korupcji,
  • Hiszpania (lokalizacja: Paterna),
  • Portugalia przypominająca o największym wydobyciu litu w Europie,
  • Francja podsuwając zamykaną obecnie elektrownię atomową Fessenheim,
  • Finlandia (lokalizacja: Vaasa) wskazując na bliskie złoża litu, największą na świecie rafinerię kobaltu i roczną produkcję niklu wynoszącą 50 tysięcy ton,
  • Estonia (lokalizacja: Półwysep Pakri na Morzu Bałtyckim) sugerując 140 MW mocy z energii odnawialnej,
  • Czechy ze względu na 330 kiloton złóż litu niedaleko Pragi,
  • Węgry.

> O czym premier Morawiecki mógł rozmawiać z Elonem Muskiem? To oczywiste: o fabryce w Polsce [FELIETON]

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 3]