Dwa dni temu gruchnęła wiadomość, że premier Morawiecki rozmawiał z Elonem Muskiem. Czego mogła dotyczyć wymiana zdań? To niemal oczywiste: przyszłej lokalizacji Gigafactory 4. Na razie prezes Tesli stoi na stanowisku, że ma ona stanąć w Niemczech, przy granicy z Francją – ale ostateczna decyzja raczej jeszcze nie zapadła.

Fabryka Tesli w Polsce? To byłby hit

Cytowany przez Polską Agencję Prasową premier Mateusz Morawiecki stwierdził, że „Trzeba poczekać parę miesięcy, żeby były z tej rozmowy z Elonem Muskiem jakieś kolejne kroki. Ale rzeczywiście rozmowa się odbyła”. Premier ocenił ją jako „dobrą”.

Niemal na pewno Morawiecki chciał dyskutować z Muskiem o lokalizacji Gigafactory 4, czyli kolejnej wielkiej fabryki samochodów i ogniw Tesli, która miałaby stanąć w Europie. Amerykański producent kuszony jest w tym temacie przez rozmaite państwa. Ofertę na pewno składały mu:

  • Holandia (kilka lokalizacji) jako rozwinięcie działalności obecnej montowni Tesli w Europie (Tilburg),
  • Ukraina (lokalizacja: brak danych) sugerując bardzo niskie koszty pracy,
  • Niemcy,
  • Hiszpania (lokalizacja: Paterna),
  • Portugalia nawiązując do największego wydobycia litu w Europie,
  • Francja podsuwając zamykaną obecnie elektrownię atomową Fessenheim,
  • Finlandia (Vaasa) wskazując na bliskie złoża litu, największą na świecie rafinerię kobaltu i roczną produkcję niklu wynoszącą 50 tysięcy ton,
  • Estonia (Półwysep Pakri na Morzu Bałtyckim) sugerując 140 MW mocy z energii odnawialnej,
  • Czechy ze względu na 330 kiloton złóż litu niedaleko Pragi,
  • Węgry.

Uruchomienie Tesla Gigafactory 4 na terenie Polski byłoby gigantycznym stymulatorem dla kraju. Możemy zaoferować Tesli znacznie tańszą siłę roboczą, lokalizację w Unii Europejskiej i bliskość dużego rynku, jakim są Niemcy. Naszą wadą może być dziś brak wykwalifikowanych inżynierów zajmujących się technologią produkcji ogniw, ale po uruchomieniu fabryk LG Chem i SK Innovation liczba takich osób powinna się błyskawicznie zwiększyć.

Premier Morawiecki doskonale zdaje sobie sprawę, że nie ma odwrotu od samochodów elektrycznych, a obecność Tesli pozwoliłaby na wykształcenie rzeszy specjalistów oraz przyspieszenie w gospodarczej pogoni za Niemcami. To samo dotyczy zresztą każdego innego europejskiego kraju.

Dziś Tesla skupia się na budowie Gigafactory 3 w Chinach. Tempo prac jest ekstremalne, według relacji świadków budowa toczy się nawet w nocy. Plany dotyczące Gigafactory 3 w Szanghaju ogłoszono w styczniu, a teraz, w kwietniu 2019, konstrukcja zyskuje już dach. Pierwsze linie mają być gotowe za miesiąc, a samochody wyjadą z zakładów pod koniec 2019 roku.

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]