Daimler oficjalnie zaprezentował odświeżoną i ostatnią zaprojektowaną przez Niemców generację Smarta EQ. Pojemność baterii została po staremu, więc producent nie zdecydował się nawet na podanie zasięgu aut według WLTP. Według NEDC auto przejedzie od 140 do 159 jednostek odległości na jednym ładowaniu.

Nowy Smart EQ: dane techniczne i wszystko, co wiemy

We wszystkich wersjach modelowych – Smart EQ ForTwo (dwuosobowy), Smart EQ ForTwo Cabrio (dwuosobowy kabriolet), Smart EQ ForFour (czteroosobowy) – stosowana jest jedna i ta sama bateria o pojemności całkowitej 17,6 kWh, czyli użytecznej ~15 kWh [szacunki www.elektrowoz.pl]. Nic zatem dziwnego, że realny zasięg Smarta EQ (2020) w trybie mieszanym według naszych obliczeń wynosi około:

  • Smart EQ ForTwo (na zdjęciu: szary) – 99-107 km,
  • Smart EQ ForTwo Cabrio (na zdjęciu: burgund) – 97-105 km,
  • Smart EQ ForFour (na zdjęciu: biały) – 94-103 km.

Gama odświeżonych Smartów. Od lewej: Smart EQ ForTwo Cabrio (czerwony), Smart EQ ForFour (biały), Smart EQ ForTwo (szary) (c) Smart

Wszystkie modele oscylują więc w okolicy 100 kilometrów na baterii. Przy dobrej pogodzie. Należy tutaj jednak dodać, że są to prawdziwe i pełnoprawne samochody, które podlegają testom zderzeniowym i osiągają w nich bardzo dobre wyniki. Czterokołowce – na przykład chiński ZD D2S – nie muszą być testowane przez Euro NCAP, dlatego z bezpieczeństwem w ich wnętrzu może być różnie.

> Elektryczny Smart ED w testach zderzeniowych Euro NCAP [YouTube]

„Nowa generacja” Smarta EQ to w rzeczywistości facelifting. Auta nadal oferują 41 kW (56 KM) w trybie ciągłym oraz maksymalnie 60 kW (82 KM) mocy i 160 Nm momentu obrotowego. Do 60 km/h przyspieszają w 4,8-5,2 sekundy, a do 100 km/h – w 11,6-12,7 sekundy w zależności od wersji (źródło). Szybkość maksymalna we wszystkich modelach to 130 km/h.

Chyba największą zaletą auta jest możliwość zamówienia opcjonalnej ładowarki 22 kW, która pozwala na uzupełnienie baterii do 80 procent w mniej niż 40 minut. Ale wobec braku jakiejkolwiek zmiany w pojemności baterii, trudno o zachwyt odświeżoną edycją – auto jest za mało funkcjonalne (zasięg!) jak na samochód i za drogie, jak na pojazd zastępujący motocykl.

Spodziewamy się, że do poważniejszej ingerencji w zespół napędowy dojdzie dopiero w Chinach.

> Smart będzie współprodukowany z Geely. Tylko wersje elektryczne i atak na segment B

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: choć procedurę NEDC wycofano, zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej z 2017 roku, producenci nadal mogą podawać zasięgi i zużycie energii według procedury „NEDC przeliczonej z WLTP w celach porównawczych”.

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]