Zmiany, które pojawiły się w VW ID.4 i ID.5, zawitały też do cywilnych wariantów Skody. Skoda Enyaq (2024) otrzymuje nowy silnik o mocy 210 kW/286 KM zamiast dotychczasowego 150 kW/204 KM, który powyżej 60-80 km/h słabo dawał sobie radę z rozpędzaniem dużego i ciężkiego crossovera. Modele z nowym silnikiem zyskają inną nazwę, Skoda Enyaq 80 (RWD) zostanie zastąpiona przez Enyaq 85, wersji 80x przeobrazi się w 85x (AWD). Ta ostatnia zyska dodatkowe 15 kW mocy.

Skoda Enyaq 85 i Enyaq 85x – wszystko, co wiemy

Nowy silnik nosi oznaczenie APP550, które symbolizuje jego moment obrotowy (550 Nm). Dotychczasowy miał 310 Nm (APP310). Zmieniony zespół napędowy pojawił się najpierw w edycji Laurin & Klement, która została oficjalnie zaanonsowana w maju 2023 roku, teraz silnik APP550 trafia też do normalnych wariantów (źródło). Parametry samochodów zmieniły się następująco:

  • Skoda Enyaq 80: przyspieszenie 0-100 km/h = 8,5 s z silnika 150 kW/204 KM i 310 Nm ->
  • Skoda Enyaq 85: przyspieszenie 0-100 km/h = 6,7 s z silnika 210 kW/286 KM i 550 Nm.
  • Skoda Enyaq 80x: przyspieszenie 0-100 km/h = 6,9 s z dwóch silników o mocy 195 kW/265 KM i 425 Nm ->
  • Skoda Enyaq 85x: przyspieszenie 0-100 km/h = 6,6 s z dwóch silników o mocy 210 kW/286 KM i 679 Nm.

Warto zwrócić uwagę na to, jak niewielka różnica jest obecnie między edycjami 85 i 85x. Wygląda na to, że mimo dodatkowego silnika z przodu w wersji 85x, Skoda nie zdecydowała się na podbicie mocy do 220 kW lub więcej, żeby nie zaszkodzić VW ID.4/ID.5 GTX czy dotychczasowej wersji Enyaq RS. Zaryzykujemy twierdzenie, że prędzej czy później pojawi się możliwość dokupienia (odblokowania) dodatkowej mocy.

Dodajmy, że Skoda Enyaq vRS zyskała ostatnio na dynamice. Rocznik modelowy (2024) ma 250 kW/340 KM i równa się tym samym z najnowszym rocznikiem modelowym VW ID.4 GTX oraz Cuprą Tavascan.

Wróćmy jednak na ziemię: Czytelnicy Elektrowozu wyśledzili, że VW ID.3 Pro S i Cupra Born (2023) mają akumulatory, które wcześniej montowano tylko w ID.4/ID.5 GTX, z maksymalną mocą ładowania przekraczającą 180 kW. Okazuje się, że te same baterie zawitały do nowego rocznika modelowego Enyaq. Deklarowana przez producenta moc ładowania to 175 kW, a dzięki wydajniejszemu silnikowi zasięg WLTP Skody Enyaq 85 zwiększył się do 563 jednostek. Łatwo przeliczymy, że na najmniejszych felgach oznacza to do 481 kilometrów w trybie mieszanym lub 338 kilometrów na autostradzie przy 120 km/h i rozładowaniu baterii do zera [obliczenia redakcji Elektrowozu].

Wszystkie Skody Enyaq (2024) mają w standardzie możliwość podgrzewania baterii przed ładowaniem (ręcznego i automatycznego), czas uzupełniania energii od 10 do 80 procent potrwa 28 minut. Samochód będzie dostarczany z oprogramowaniem ME4, odpowiedniku ID. Software 4.x, które jest zgodne z Regulacją UNECE nr 156.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 5]