Kanał Skoda Auto News zamieścił na Twitterze informację, która nie brzmi najlepiej: obecna generacja samochodów czeskiego producenta z oprogramowaniem ME3.x nie otrzyma wersji ME4. Jako że oprogramowanie Skody to w rzeczywistości produkt Volkswagena, ID. Software, może się okazać, że obecni posiadacze aut na platformie MEB też doświadczają (przed)ostatnich aktualizacji w swoim życiu. Spekulujemy: numery do ID. Software 3.9 włącznie zarezerwowano na ewentualne drobne poprawki.

Skoda zmienia komputer pokładowy, będzie nowsze oprogramowanie

Temat wyśledził posiadacz VW ID.3, Pan Piotr. Z wpisu wynika wprost, że wersja ME4 „jest zgodna ze standardami UNECE dotyczącymi rozwoju oprogramowania i sprzętu” oraz że będzie instalowana w nowych Skodach od rocznika modelowego (2024), co oznacza jesień 2023 roku. Do tego czasu nabywcy aut czeskiego producenta będą otrzymywać software ME3.x.

Choć numeracja Skody niezupełnie pasuje do edycji ID. Software – na przykład pierwsza generacja ME3 wydawała się łączyć cechy ID. Software 2.4 oraz 3.0 – to zmiana dużego numeru sugeruje, że w Volkswagenie powstaje już nowsza generacja oprogramowania, która wymaga innego [lepszego?] sprzętu. Zmiana platformy hardware’owej powoduje brak możliwości przejścia z ME3.x na ME4.

Skoda uspokaja, że obecna generacja Enyaqów z ME3.x będzie obsługiwana w przyszłości, otrzyma aktualizacje i nowe funkcje, nawet jeśli obecnie producent ma drobne problemy z OTA dla ME3.1. Trzeba wszak pamiętać, że przy każdym oprogramowaniu starsze gałęzie są stopniowo wygaszane, czego doświadczają choćby właściciele najstarszych Tesli z platformą sprzętową w wersji 1 (Tesla HW1) – dziś największa liczba zmian i nowinek pojawia się w autach z komputerami HW2.5 i 3.0.

Jeśli ktoś czeka na Skodę Enyaq i ma ją odebrać w najbliższych miesiącach, powinien się dobrze zastanowić, czy chce auta ze starszą, wychodzącą z użycia platformą sprzętową. Dotyczy to szczególnie osób, które zarezerwowały najdroższe warianty Skody Enyaq RS.

Interfejs oprogramowania w wersji ME4 (c) Skoda

Regulacja UNECE nr 156

Nota od redakcji Elektrowozu: prawdopodobnie chodzi o regulację UNECE nr 156 z marca 2021 roku, która bardzo ściśle reguluje obszar aktualizacji oprogramowania, wraz z koniecznością przeprowadzenia testów i spełnienia wytycznych Europejskiej Komisji Gospodarczej przy ONZ. Regulacja wymaga od producenta m.in. każdorazowego powiadamiania EKG o zmianach wpływających na wydajność pojazdu (porównaj np. Acceleration Boost).

Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]