Premiera elektrycznego Peugeota e-208 skłoniła nas do stworzenia rankingu małych samochodów elektrycznych, których realne zasięgi wynoszą/wyniosą 300 kilometrów i więcej. Jako że klasa B dopiero wchodzi w ten przedział odległości, postanowiliśmy obniżyć poprzeczkę do 250 km, żeby dać szansę tegorocznym modelom. Zaprezentowane w treści liczby wynikają z procedury EPA i licznych testów rozmaitych kierowców.

Małe samochody elektryczne z dużymi zasięgami

Ktoś, kto chciałby kupić mały samochód elektryczny (klasa B, czyli wielkości Toyoty Yaris) do swobodnego podróżowania po Polsce, powinien nastawiać się na auto z baterią o pojemności 40+ kWh, a najlepiej 50 kWh i więcej – tylko taka pojemność daje swobodę jazdy i sprawia, że nawet na autostradzie możemy rozpędzić się do standardowych 110-120 km/h zamiast ekonomicznych 90-100 km/h.

> Samochody elektryczne, które mają zasięg 300+ km – klasa C, czyli kompakty [RANKING]

Na naszą listę nie zakwalifikowało się żadne, nawet najnowsze BMW i3, nie ma na nim też samochodów wyprodukowanych przed 2017 rokiem. Gdybyśmy odcięli wykres przy 300 kilometrach, ranking zawierałby same prototypy, zapowiedzi, Hyundaia Konę Electric i Chevroleta Bolta/Opla Amperę-e. Jednak rok 2019 zapowiada się wyjątkowo: premiera Peugeota e-208 (2019), nadchodząca premiera Opla eCorsy (2020) [nazwa robocza], nowa Kia Soul EV (2020) i nadchodząca wersja Renault Zoe (2020) zupełnie odmienią ten segment aut.

Zwycięzca: Hyundai Kona Electric 64 kWh – cena od ~190 tysięcy złotych

Realne zasięgi samochodów elektrycznych segmentu B w trybie mieszanym. Część danych to wyniki EPA, część pochodzi z deklaracji producentów, część z naszych własnych pomiarów i obliczeń. Wartości dotyczą spokojnej jazdy podczas dobrej pogody. Zasięgi obliczone według procedury WLTP – te znane z ulotek i folderów reklamowych – będą wyższe o około 10-30 procent

Liderem rankingu jest Hyundai Kona Electric 64 kWh (klasa B-SUV), który w trybie mieszanym powinien przejechać 415 kilometrów, a po mieście lub przy rozsądnej jeździe – nawet niemal 500 kilometrów. Cena? W Polsce od około 190 tysięcy złotych.

> TEST: Hyundai Kona Electric u dziennikarzy Autocar – 500 km zasięgu (!) i mało przestrzeni z tyłu

Na drugim miejscu znalazł się Chevrolet Bolt w Europie sprzedawany jako Opel Ampera-e. Samochód jest trudno dostępny, ale może być ciekawą opcją, gdy uda nam się na niego trafić lub gdy jesteśmy w stanie sprowadzić go ze Stanów Zjednoczonych. Trzecią lokatę zajmuje elektryczna Kia Soul EV 64 kWh, która prawdopodobnie nie zawita do Polski, jednak będzie dostępna w innych krajach Europy.

Dalej plasuje się chiński Aiways, a kolejne miejsca to zapowiadany Renault Zoe R130 (R140?) i Opel eCorsa z zaprezentowanym dzisiaj Peugeotem e-208. Elektryczny Peugeot wejdzie do sprzedaży jeszcze w tym roku, natomiast dostawy eCorsy rozpoczną się w roku 2020. Ceny? Nieznane.

Nasz ranking zamykają wersje Renault Zoe, które są dziś dostępne w ofercie: R90 oraz R110. Kosztują one około 140+ tysięcy złotych.

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]