Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (EPA) opublikowała wyniki testu zasięgu Porsche Taycan Turbo w trybie mieszanym. Z pomiarów, które najlepiej oddają możliwości aut elektrycznych, wynika, że auto na jednym ładowaniu przejedzie zaledwie 323,5 kilometra, co jest wynikiem złym. I pokazuje, jak dużą przewagą technologiczną dysponuje Tesla.
Porsche Taycan: „WLTP do 450 km”. W sumie 380 km też jest „do 450”
Spis treści
Podczas premiery Porsche obiecywało, że Taycan będzie w stanie pokonać „do 450 km” według procedury WLTP. Wygląda na to, że finalne wartości będą „odrobinę” niższe, chociaż oczywiście nadal pasują do opisu – o ile nie mylimy się w obliczeniach, samochód w Europie otrzyma wskaźnik około 380 km WLTP. Przy sprzyjających warunkach – 400-420 km WLTP.
Ale tak naprawdę to procedura EPA podaje realny zasięg samochodu w trybie mieszanym, czyli trochę w mieście, trochę po obwodnicach. I wynosi on dokładnie 201 mil (źródło), właśnie 323,5 kilometra. Zużycie energii Porsche Taycan to 30,5 kWh/100 km (305 Wh/100 km).
To oznacza, że przy spokojnej jeździe z szybkością około 90-100 km/h na tempomacie elektryczne Porsche przejedzie około 300 kilometrów i będzie domagało się pilnego ładowania. A gdy nieco mocniej wciśniemy pedał przyspieszenia, zasięg skurczy się do 210-220 kilometrów. Podkreślmy, mówimy tu o „nieco” mocniejszym wciśnięciu pedału, tak do okolic 120-140 km/h.
Wyższe szybkości wymuszą na nas ładowanie po pokonaniu mniej niż 200 kilometrów. Czyli raz na godzinę.
> Tesla Model S Performance kontra Porsche Taycan w Top Gear. Musk: Ależ wtopa! [wideo]
Rekordzista w ładowaniu, słabeusz w zasięgu
Pojemność baterii Porsche Taycan w najwyższej wersji wyposażeniowej to 83,7 kWh (93,4 kWh pojemności całkowitej). Samochód jest w stanie ładować się z mocą maksymalną wynoszącą około 270 kW – co jest rekordem w świecie elektryków.
Jednak jego zasięg wypada gorzej nawet od innego auta z koncernu Volkswagena, opasłego Audi e-tron, które na jednym ładowaniu pokonywało 328 kilometrów w wersji (2019), a w roczniku modelowym (2020) prawdopodobnie osiągnie 350-375 km zasięgu realnego [wstępne obliczenia www.elektrowoz.pl]:
> Audi e-tron (2020) z większym zasięgiem niż e-tron (2019)
Dla porównania: najsłabsza Tesla Model 3 Standard Range Plus ma realny zasięg na jednym ładowaniu wynoszący ponad 400 kilometrów:
> Tesla Model 3 teraz z zasięgiem 400+, 500 i 500+ kilometrów w zależności od wersji