Zaskakująca informacja z konfiguratora Porsche Taycan Turbo. Podczas premiery poinformowano, że na stacjach ładowania obsługujących napięcie 800 woltów (dziś np. Ionity), auto rozpędzi się nawet do 270 kW. Jednak dzisiejsze stacje obsługują około 400 woltów – i tutaj Porsche Taycan wykorzysta w standardzie… 50 kW.

Ładowanie Porsche Taycan Turbo: 50 kW w standardzie, 150 kW w opcji za 1 156,2 zł

Z konfiguratora Porsche Taycan – dostępnego również w Polsce, TUTAJ – wynika, że samochód w standardowej konfiguracji obsługuje ładowanie z mocą zaledwie 50 kW na normalnej szybkiej stacji ładowania samochodów elektrycznych. Jeśli nabywca samochodu chciałby korzystać z szybszego ładowania z mocą do 150 kW, musi dokupić dodatkową „ładowarkę” o właśnie takiej mocy. A w rzeczywistości nie „ładowarkę”, lecz kompatybilność z tą mocą, ponieważ przy prądzie stałym (DC) energia płynie bezpośrednio do baterii, bez pośrednictwa jakiejkolwiek ładowarki.

Koszt takiej „ładowarki” to 1 156,2 złotego:

Oczywiście te pieniądze warto wyłożyć, bo w Polsce przybywa nam stacji innych niż Tesla Supercharger, które obsługują moce 100-150 kW.

> POZNAŃ. Jest! Stacja ładowania GreenWay Polska o mocy do 150 kW już dostępna

Co zatem z obiecywaną mocą 270 kW na stacjach ładowania pracujących z napięciem 800 woltów?

Tutaj pojawia się problem, ponieważ w konfiguratorze Porsche Taycan nie udało nam się znaleźć jawnej, wyrażonej wprost informacji o obsłudze tej mocy. Jedynie dane techniczne Porsche Taycan dostępne w osobnej tabeli informują o czasie ładowania na stacji ładowania o mocy większej niż 270 kW i pracującej z napięciem powyżej 850 woltów:

Zakładamy, że to przeoczenie.

Dodajmy, że napięcie ładowania wynoszące 800 i więcej woltów obsługują obecnie stacje Ionity, czyli firmy należącej między innymi do Porsche. Nie dziwimy się więc, że producent ukrywa ładowarkę 150 kW w opcjach. Ktoś, kto przeoczy ten wariant, w przyszłości będzie marnował sporo czasu na klasycznych stacjach ładowania (50 kW) albo… skręci w stronę stacji ładowania Ionity.

Jako że Porsche porównuje się z Teslą Model S, sprawdźmy, jak to wygląda w Teslach. Otóż w samochodach amerykańskiego producenta moc ładowania ograniczana jest z reguły pojemnością baterii – Tesla z reguły nie przekracza mocy 2C (2 x pojemność baterii), czyli na przykład Tesla Model 3 Standard Range Plus z baterią 50 kWh rozpędza się do 100 kW, ale już Tesla Model 3 Long Range 74 kWh obsługuje 150 kW, a Tesla Model S Long Range (od kwietnia 2019) – 145 kW.

Co ciekawe: na Superchargerach v3 (3. generacja) te same Tesle Model 3 Long Range 74 kWh osiągają nawet 250 kW, a Tesle Model S Long Range200 kW. Bez zakupu jakichkolwiek dodatkowych opcji.

> Czy Supercharger v3 obsłuży Tesla Model X? Obsłuży, ale ze standardową mocą

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]