Od kilku tygodni na terenie Poznania działa stacja ładowania GreenWay Polska, która jest w stanie obsłużyć moc do 150 kW. Właśnie otrzymaliśmy potwierdzenie tego faktu z informacją, że zarówno Audi e-tron, jak i Tesla Model 3 Long Range potrafią rozpędzić się tam niemal do maksymalnej mocy urządzenia.

GreenWay Polska bierze się za bary z Teslą

Dotychczas jedynymi stacjami ładowania samochodów elektrycznych, które obsługiwały moc powyżej 100 kW, były urządzenia Tesla Supercharger. W Polsce mamy cztery takie lokalizacje, ale działają one wyłącznie z autami marki Tesla – dla właścicieli samochodów pozostałych marek są więc one bezużyteczne.

Teraz mamy już potwierdzenie, że stacja GreenWay Polska w Galerii A2 (Głogowska 440, PlugShare TUTAJ) obsłuży moc do 150 kW. Zgodnie z informacjami, które posiadamy, zarówno Audi e-tron, jak i Tesla Model 3 Long Range są w stanie osiągnąć na niej moc maksymalną równą lub wyższą od 149 kW. Jednocześnie potwierdzają się wyniki testu Bjorna Nylanda, z którego wynikło, że Audi e-tron faktycznie jest w stanie uzupełniać energię z wyższymi średnimi mocami niż Tesla Model 3. Czyli ładuje baterię szybciej. Co się przydaje, bo i konsumpcja energii jest w samochodzie dużo wyższa:

> Tesla Model 3 vs Audi e-tron przy stacji ładowania Ionity. Kto się szybciej naładuje? [wideo]

Stacja ładowania na terenie Galerii A2 to Delta 4in1 z 1x CCS, 1x Chademo, 1x Type 2. Moc 150 kW osiągniemy przez złącze CCS, z kolei Chademo ograniczone jest do 62,5 kW (wersja 1.0). Producent nie oferuje jeszcze obsługi Chademo 2.0. Trudno się dziwić brakowi pośpiechu, skoro jedyny samochód kompatybilny z najnowszą wersją protokołu nie jest w stanie wykorzystać zapowiadanych mocy maksymalnych ani nawet się do nich zbliżyć:

> Nissan Leaf e+, recenzja EV Revolution: zasięg porządny, moc ładowania rozczarowuje, rapidgate nie widać [YouTube]

W tej chwili moce wyższe niż 50 kW w Galerii A2 powinny osiągnąć następujące samochody:

  • Audi e-tron – do 140+ kW przez CCS,
  • Tesla Model 3 Long Range – niemal 150 kW przez CCS,
  • Tesla Model 3 Standard Range Plus – prawdopodobnie około 90-110 kW przez CCS,
  • Hyundai Ioniq Electric 28 kWh – ~67 kW przez CCS,
  • Kia e-Niro, Kia e-Soul, Hyundai Kona Electric – ~77 kW przez CCS,
  • Kia Soul Electric – ~60 kW przez Chademo,
  • Jaguar I-Pace – ~90 kW przez CCS,
  • nowe wersje Tesli Model S / X z bateriami 100 kWh przez adapter CCS – do ~135 kW,
  • starsze wersje Tesli Model S / X przez adapter CCS – zbliżone do mocy osiąganych na Superchargerach Tesli.

> Czy Supercharger v3 obsłuży Tesla Model X? Obsłuży, ale ze standardową mocą

Powyższe wartości to prognozy redakcji www.elektrowoz.pl na podstawie możliwości technicznych samochodów. Faktyczne maksymalne moce ładowania mogą być niższe ze względu na wysokie temperatury baterii lub na testy operatora – maksymalna moc ładowania wynosząca 150 kW nie została jeszcze oficjalnie ogłoszona.

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]