Czy warto kupić hybrydę plug-in, żeby wykorzystać ją do dojazdów do pracy w trybie jazdy na prąd? Jaki zasięg elektryczny ma Kia Niro Plug-in albo Volvo XC90 T8 Twin Engine? Które hybrydy plug-in mają największe zasięgi na prądzie? Oto ranking.

Hybrydy plug-in – które przejadą najwięcej na prądzie?

W poniższym spisie TOP 5 uwzględniliśmy modele dostępne przede wszystkim w Europie, dlatego nie zamieściliśmy tutaj nowych wersji Chevroleta Volta, Chryslera Pacifica Hybrid czy Hondy Clarity PHEV. Auta widoczne są na wykresie na górze, dlatego osoby mieszkające w Stanach Zjednoczonych albo zainteresowane samochodami sprowadzanymi, powinny zainteresować się ilustracją.

> RANKING. Realne zasięgi samochodów czysto elektrycznych na baterii – segment C i J [sierpień 2018]

Realny zasięg w trybie elektrycznym podajemy według badań EPA, czyli w trybie mieszanym, autostradowo-miejskim, podczas dobrej pogody. Przy deszczu, zimą albo przy dynamicznej jeździe, zasięgi mogą być niższe.

Zasięgi na prądzie podawane w kampaniach telewizyjnych mogą być wyższe, ale raczej trudno uznać je za realistyczne.

5. Kia Niro Plug-in Hybrid (2018) = 41,8 km

Cena: od 127 900 zł

Kia Niro Plug-in to najpopularniejsza w 2018 roku w Polsce hybryda plug-in. Samochód łączy całkiem spory zasięg w trybie czysto elektrycznym z najniższymi kosztami zakupu – cena Niro Plug-in zaczyna się u nas od 127,9 tysiąca złotych (sierpień 2018), auto jest więc znacząco tańsze od następnej w kolejności hybrydy plug-in, jaką jest Ioniq Plug-in.

> Recenzja / test Kia Niro PHEV – oto najtańsza hybryda plug-in w Polsce!

Auto wspierane jest telewizyjnymi i prasowymi kampaniami reklamowymi, co z pewnością pomoże w popularyzacji nowoczesnego napędu hybrydowego, który różni się od starych hybryd możliwością ładowania baterii z gniazdka. Niro Plug-in łatwo rozpoznać po klapkach: na tylnym lewym błotniku znajduje się wlew paliwa, z kolei na przednim – złącze ładowania Typu 2:

Warto dodać, że już wkrótce trafi na rynek całkowicie elektryczne Kia Niro, czyli Kia Niro EV:

> Kia Motors Polska: elektryczna Niro w sprzedaży już w IV kwartale 2018!

3. Kia Optima Plug-in Hybrid (2018) = 46,7 km

Cena: od 164 900 zł

Kia Optima Plug-in Hybrid to duże auto rodzinne, czyli samochód segmentu D. Dostępna jest zarówno w nadwoziu sedana, jak i kombi – ta ostatnia postać występuje w reklamie telewizyjnej. Ze względu na nowoczesne kształty, samochód zdobywa popularność w Polsce jako auto służbowe dla kierowników średniego szczebla.

3. Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid = 46,7 km

Cena: od 144 900 zł

Hyundai Ioniq Plug-in jest ciekawą alternatywą dla osób, które chciałyby kupić elektryczną wersję Hyundaia Ioniq, ale obawiają się, że w trasie zabraknie im zasięgu. Samochód należy do segmentu C i prawdopodobnie świetnie by się sprzedawał, gdyby… był o 20 tysięcy złotych tańszy.

> TEST: Hyundai Ioniq Plug-in

Niestety, taniej kupimy go tylko w krajach, które oferują dopłaty do samochodów elektrycznych i hybryd plug-in.

2. Opel Ampera vel Chevrolet Volt (2014) = 61,2 km

Opel Ampera to europejski odpowiednik Chevroleta Volta. Auto łączy doskonały zasięg w trybie elektrycznym z… brakiem dostępności na rynku pierwotnym. Opel Ampera został wycofany z oferty, gdy do sprzedaży trafił jego następca bez silnika spalinowego: Opel Ampera-e (na świecie: Chevrolet Bolt).

Dziś paroletnie egzemplarze Amper można zdobyć na rynku wtórnym, a nowe – jako Chevroleta Volta – sprowadzić ze Stanów Zjednoczonych. Najnowsze modele są godne uwagi, ponieważ w trybie czysto elektrycznym osiągają nawet 85 kilometrów zasięgu.

1. BMW i3 REx (2018) = 156 km

Cena: od 187 600 zł

BMW i3 (2018) posiada baterię o pojemności 33,8 kWh (brutto), silnik elektryczny i spalinowy generator energii, czyli silnik spalinowy, którego jedynym zadaniem jest doładowywanie baterii. BMW nazywa go Range Extenderem, dlatego samochód nosi nazwę BMW i3 with Range Extender lub po prostu BMW i3 REx. To jednocześnie jedyne wymienione w zestawieniu auto, którego silnik spalinowy nie ma fizycznego połączenia z kołami.

BMW i3 REx łatwo rozpoznamy po dwóch klapkach „wlewu paliwa” na prawym boku auta:

Podsumowanie

Jeśli planujemy kupić hybrydę plug-in, żeby tanio dojeżdżać do pracy, warto wybrać auto, którego zasięg wynosi 3-krotność tej odległości. Będziemy mieli pewność, że w trybie elektrycznym dojedziemy i wrócimy nawet zimą. A przy okazji zrobimy też zakupy czy odbierzemy dzieci ze szkoły.

Jeśli z kolei interesują nas lepsze osiągi dzięki dodatkowemu silnikowi elektrycznemu, możemy wybrać właściwie dowolne auto oprócz BMW i3 REx – napęd spalinowo-elektryczny zagwarantuje nam moment obrotowy znany z aut elektrycznych i zasięgi samochodów spalinowych. Warto tylko pamiętać, że takie podejście ma niewiele wspólnego z ekologią.

A gdzie jest Toyota?

Toyota na polskim rynku oferuje przede wszystkim stare hybrydy (HEV), czyli hybrydy, które nie pozwalają na naładowanie baterii z gniazdka, a w trybie czysto elektrycznym oferują zwykle 0,2-2 kilometry zasięgu. Jedynym wyjątkiem jest tutaj dość droga, czteromiejscowa Toyota Prius Plug-in (w Stanach: Prime).

Na wykresie została oznaczona słupkiem w kolorze bladoczerwonym.

Mój samochód przejeżdża więcej niż piszecie – jak to możliwe?

Podawane powyżej liczby pochodzą z testów wykonanych zgodnie z procedurą EPA. Przy jeździe powolnej, miejskiej lub pozamiejskiej z szybkościami do 70 km/h, przy dobrej pogodzie i delikatnym muskaniu gazu bez problemu można osiągnąć zasięgi o 20-30 procent wyższe. Gdy szybkość spadnie do 30-40 km/h, na baterii pokonamy nawet dwa razy większy dystans.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 12 głosów Średnia: 4.6]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: