Na targach CES 2019 Nissan pokazał nowego Nissana Leafa e+ / PLUS. Bateria jest tylko o 5 milimetrów większa, ale dzięki ogniwom LG Chem mieści 62 kWh energii i pozwala na przejechanie 364 kilometrów na jednym ładowaniu [do 385 km WLTP, dane wstępne]. W Stanach Zjednoczonych auto ma być dostępne wiosną bieżącego roku, w Polsce cena Nissana Leafa e+ w wariancie 3.ZERO rozpoczyna się od 201 200 złotych.
Nissan Leaf (2019) / Nissan Leaf e+: dane techniczne, cena i wszystko, co wiemy
Spis treści
Z wyglądu nowy Nissan Leaf nieszczególnie różni się od poprzedniego. Jedyną dostrzegalną modyfikacją wydaje się być plakietka z napisem PLUS tuż pod opisem wersji auta: „S”, „SV”, „SL” to warianty dostępne tylko w Ameryce. W Polsce odpowiadają one mniej więcej opcjom Acenta, N-Connecta, Tekna. Dlatego w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie samochód będzie nosił oznaczenie Nissan Leaf PLUS (S PLUS, SV PLUS, SL PLUS), natomiast na całym świecie ma się nazywać Nissan Leaf e+, czyli Nissan Leaf ePLUS.
Bateria
Bateria Leafa e+ (2019) ma pojemność 62 kWh, z czego użyteczne jest prawdopodobnie 60 kWh. Poprzednia wersja miała 40 kWh, w tym 37 kWh pojemności użytecznej. Ogniwa do baterii Leafa ePLUS dostarcza LG Chem lub AESC (źródło), nadal są one chłodzone pasywnie. Tymczasem pierwsze doniesienia z grudnia 2018 roku mówiły o baterii chłodzonej powietrzem (aktywnie):
> Nowy Nissan Leaf (2019) E-Plus: cena od ~180 tysięcy złotych, bateria ~64 kWh, chłodzenie powietrzem
Jak twierdzi przedstawiciel Nissana, Kazuhiro Doi, mimo gęstszego upakowania ogniw, bateria utrzyma pojemność dłużej niż dotychczasowe wersje (źródło). Ile? Nie wiadomo. Na razie nie ma zbyt wielu doniesień z rynku dotyczących degradacji baterii elektrycznego Nissana obecnej generacji. Pojedynczy pomiar sugeruje, że model z baterią 40 kWh i ogniwami AESC powinien stracić połowę pojemności przy około 500 tysiącach kilometrów przebiegu:
Czyli Leaf e+ powinien tutaj wypadać lepiej.
Moc i zasięg
Maksymalna moc silnika samochodu wynosi 160 kW (218 KM, dotychczas 110 kW/150 KM), a zasięg oszacowano na 364 kilometry (385 km WLTP; Leaf 40 kWh = 243 km). Moment obrotowy to 340 Nm (dotychczas: 320 Nm). Przedstawiciel portalu Electrek nieoficjalnie dowiedział się, że przyspieszenie Leafa (2019) do 97 km/h powinno wynieść „ponad 6 sekund”.
Ładowanie
Nowy Leaf (2019) posiada port Type 1 (w Europie zapewne Type 2) oraz gniazdo Chademo, które służy do ładowania prądem stałym (DC). Obsługuje ono moc 70 kW, ale „w szczycie” ma osiągać do 100 kW (cokolwiek to znaczy). Nie wiadomo jednak, jak nowy Leaf poradzi sobie z ładowaniem z wyższą mocą, skoro bateria nadal nie jest chłodzona aktywnie i niekiedy osiągnięcie 35-40 kW bywa uznawane za sukces.
> Rapidgate w nowych Nissanach Leafach (2018) nie jest już problemem? [WIDEO]
Ceny: Leaf ePLUS od 180 tysięcy złotych? Wariant 3.ZERO od 201 200 zł
Cena samochodu nie została ujawniona podczas premiery, ale pojawiła się na polskiej stronie Nissana: od 201 200 zł za wariant 3.ZERO. Dodajmy, że mowa jest o limitowanej edycji specjalnej, a więc odpowiadającej dawnej wersji 2.ZERO, która na starcie kosztowała 159 900 złotych, podczas gdy po premierze ceny elektrycznego Nissana startowały o 20 tysięcy złotych niżej (lewa krawędź wykresu):

Ceny Nissana Leafa w roku 2018 oraz cennik Leafa 2019 z prognozowaną ceną Leafa e+. Zestawienie sporządzone na początku stycznia 2019, przed premierą Leafa (2019)
Samochód ma być dostępny w Stanach Zjednoczonych wiosną 2019 roku. Do Europy ma trafić w połowie roku (najpierw wersja 3.ZERO). Najwcześniej pojawi się w Japonii, bo już w styczniu 2019.
Plotki
W komentarzach pod co najmniej jednym artykułem pojawiła się ciekawa sugestia: otóż w 2019 roku Nissan planuje ponoć sprzedać w Europie zaledwie 5 tysięcy Leafów e+. Podstawową ofertę nadal mają stanowić Leafy 40 kWh, a poważna sprzedaż wersji z większą baterią ma ruszyć dopiero w 2020 roku.
Nie wiemy, czy te informacje są prawdziwe.
> NFOŚiGW przedłuża program dotacji. Zachęć władze do ustawienia słupka ładowania w mieście!
A oto zdjęcia nowej wersji auta:

Nowy Nissan Leaf ePLUS nie różni się od starego. Sylwetka nie podpowiada, że mamy do czynienia z autem o większej baterii (c) MikeDitzPhoto.com

Oprócz plakietki na tyle auta o wersji samochodu przypomina też plakietka na porcie Chademo: wyraźnie widać na niej „e+” (c) MikeDitzPhoto.com