Jak wypadają różne kraje na świecie, gdy porównać liczbę punktów ładowania z długością dróg? Okazuje się, że jednym z najlepszych wyników może pochwalić się Holandia, w której na każde 100 kilometrów utwardzonych dróg przypada 19,3 punktu ładowania pojazdów elektrycznych. W Polsce ten stosunek wynosi zaledwie około 0,3 punktu ładowania na 100 km.

Ładowarka a punkt ładowania – co to znaczy i co trzeba wiedzieć

Na początku dwa słowa wyjaśnienia: w oryginale użyto sformułowania „charger density”, co wypadałoby tłumaczyć jako „gęstość rozlokowania ładowarek”. Dlatego w tytule mówimy o „ładowarkach”. W treści jednak musimy uciec od języka potocznego, żeby dać Czytelnikom możliwie precyzyjną odpowiedź.

> Bloomberg: Tesla wyprodukowała już 100+ tysięcy egzemplarzy Tesla Model 3

Otóż twórcy oryginalnego zestawienia uwzględnili zarówno urządzenia wykorzystujące prąd stały (DC), jak i klasyczne słupki oferujące prąd przemienny (AC). Tymczasem te ostatnie NIE SĄ ładowarkami – choć bywają tak potocznie nazywane – ponieważ dostarczony przez nie prąd przemienny musi zostać przekształcony w prąd stały. Za tę transformację odpowiada ładowarka, która znajduje się w samochodzie elektrycznym. Dlatego w dalszej części tekstu tłumaczymy oryginalne „charger” jako „punkty ładowania” ewentualnie „punkty ładowania pojazdów elektrycznych”.

Punkty ładowania pojazdów elektrycznych: najlepiej w Holandii, w Polsce słabo

W Holandii jeden punkt ładowania przypada średnio na każde 5,2 kilometra utwardzonych dróg. Wszystkich utwardzonych dróg, a nie tylko autostrad! To oznacza, że od punktów ładowania jest aż gęsto, a centra miast są nimi wręcz obsypane.

Nieco słabiej niż Holandia prezentuje się Norwegia, której jednak nie uwzględniono w wykresie. Zamiast niej pojawiły się Chiny, a te… zaskakują inicjatywą! Kraj o powierzchni 9,6 miliona kilometrów kwadratowych dysponuje 3,5 punktu ładowania na każde 100 kilometrów dróg. Stany Zjednoczone – państwo o niemal identycznej powierzchni – dysponują czterokrotnie mniejszą ich liczbą!

> CHINY: Jedna ładowarka na KAŻDY samochód elektryczny do 2020 roku

Polska: ~0,3 punktu ładowania na 100 km

Jak na tym tle wygląda Polska? Według oficjalnych informacji GUS z 2016 roku dysponowaliśmy 76,6 kilometra dróg o nawierzchni utwardzonej na 10 tysięcy mieszkańców, co daje 294 tysiące kilometrów dróg utwardzonych w całym kraju. Tymczasem według danych podawanych przez PlugShare, na terenie naszego kraju funkcjonuje około 1 tysiąca punktów ładowania, w tym spora liczba oferowanych publicznie gniazdek.

Łatwo obliczyć, że w Polsce przypada około 0,3 punktu ładowania na 100 kilometrów utwardzonych dróg. Jeśli policzymy jedno urządzenie Greenway jako trzy punkty (bo posiada złącza 1/ Chademo, 2/ CCS Combo 2, 3/ Type 2), ta statystyka mogłaby się nieco poprawić. Jeśli natomiast odejmiemy przyhotelowe gniazdka, które najczęściej dostępne są wyłącznie dla gości – statystyki mogłyby się nieco pogorszyć.

> BYDGOSZCZ, TORUŃ, cały kraj – Rawicom uruchomi stacje ładowania przy sklepach Makro

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 7 głosów Średnia: 4.7]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: