Kia pochwaliła się, że jest drugim w Polsce producentem najchętniej wybieranych (=najczęściej rejestrowanych) samochodów elektrycznych. Pierwsze miejsce zajęła Tesla z wynikiem 1 226 egzemplarzy, podczas gdy Kia sprzedała 1 144 auta. Trzeci dojechał Mercedes. Najpopularniejszym modelem południowokoreańskiego producenta okazała się Kia EV6, auto segmentu D, która została sprzedana w 551 egzemplarzach. Za nią pojawiła się Kia Niro EV (C-SUV) z 443 zarejestrowanymi samochodami.
Kia prze w górę i w segmencie elektryków, i hybryd
W kolejnych statystykach miesza się w jednym segmencie Kię EV6 (D), Mustanga Mach-E (D-SUV) i Audi Q4 e-tron (C-SUV), więc mogą być one mylące – ale wygląda na to, że Kia EV6 (i Ford Mustang Mach-E) sprzedawały się lepiej niż Tesla Model Y. Średni udział nowych samochodów elektrycznych w Polsce w 2022 roku wyniósł 2,7 procent, w Kii z kolei elektryki stanowiły aż 3,6 procent.
Rezultat Kii jest doskonały, ale ogólny wynik rynku też prezentuje się świetnie: co 37 nowe auto kupione w Polsce w 2022 roku było elektrykiem (BEV-em, nie mylić z hybrydami plug-in). Na koniec 2022 roku mieliśmy w kraju 33 866 samochodów elektrycznych, nowych i używanych, w tym także dostawczych do 3,5 tony. W sumie wszystkich nowych aut osobowych sprzedano w naszym kraju 419 765 sztuk, co jest spadkiem o 6 procent w stosunku do roku 2021 oraz o 24 procent w stosunku do przedpandemicznego, przedwojennego roku 2019.
Ranking TOP10 marek wygląda tak:
- Tesla – 1 226 egzemplarzy,
- Kia – 1 144 egzemplarze,
- Mercedes – 926 egzemplarzy,
- BMW – 824 egzemplarze,
- Audi – 820 egzemplarzy,
- Ford – 746 egzemplarzy,
- Nissan – 644 egzemplarze,
- Volkswagen – 613 egzemplarzy,
- Skoda – 525 egzemplarzy,
- Peugeot – 508 egzemplarzy.
Osoby zainteresowane starymi napędami może zaskoczyć fakt, że w 2022 roku Kia była w Polsce marką numer trzy, gdy chodzi o sprzedaż hybryd (HICE, dawniej: HEV). Południowokoreański producent przegrał tylko z Toyotą i Lexusem, w tym roku może nawet przeskoczyć Lexusa. W segmencie hybryd plug-in (PHICE, dawniej: PHEV) Kia znalazła się na pierwszym miejscu marek nie-premium. Gdyby uwzględnić je w zestawieniu, firma byłaby czwarta, po Mercedesie, BMW i Volvo.
Jako ciekawostkę na zakończenie dodajmy, że na całym świecie Kia EV6 sprzedała się w 80 tysiącach egzemplarzy.