Z zestawienia przygotowanego przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wynika, że tylko cztery kraje Unii Europejskiej w ogóle nie opodatkowały jeszcze emisji dwutlenku węgla przez samochody spalinowe. Są to Estonia, Litwa, Rumunia oraz Polska.

W Polsce też dojdzie do opodatkowania emisji CO2? Powinno dojść? Nie powinno?

Większość krajów europejskich stosuje dziś skomplikowane reguły opodatkowania emisji podczas zakupu lub posiadania auta. Na przykład w Niemczech płaci się za każde 100 cm3 pojemności plus za emisję powyżej 95 g CO2/km. Z kolei w Czechach nie ma opodatkowania właścicieli, opłata pojawia się tylko przy zakupie samochodu niespełniającego co najmniej normy emisji Euro 3. Podobnie wygląda to na Węgrzech, gdzie pod uwagę brana jest nie emisja dwutlenku węgla jako taka, ale po prostu zgodność z pewną normą: im samochód nowszy, tym opłata niższa.

Natomiast w Holandii płaci się zarówno przy zakupie, jak i podczas użytkowania auta – a wartość podatku zależy od katalogowej emisji pojazdu, jego wagi, rodzaju paliwa i prowincji (źródło).

Na Słowacji uiszcza się dodatkową opłatę emisyjną za poruszanie się niektórymi fragmentami autostrad, natomiast w czterech krajach Unii Europejskiej – w tym także w Polsce – emisja CO2 w samochodach osobowych nie podlega żadnemu opodatkowaniu, ani podczas zakupu, ani w trakcie eksploatacji pojazdu.

> ACEA: Polska na końcu stawki. Krajów z niskim PKB nie stać na samochody elektryczne, potrzebne dopłaty

Raport ACEA nie formułuje żadnych wynikających z zestawienia wniosków, ale dość łatwo dojść do nich samodzielnie. Opodatkowanie emisji dwutlenku węgla mogłoby nieco odmłodzić flotę we wspomnianych krajach przez uniemożliwienie importu złomu z krajów zamożniejszych oraz zmuszenie właścicieli do zastanowienia się, czy naprawdę potrzebują tylu aut po oknem. Oczywiście nie da się tego zrobić bez zapewnienia obywatelom alternatywy w postaci innych środków komunikacji – nad czym obecnie pracuje Prawo i Sprawiedliwość.

Średnia wieku samochodów osobowych (turkusowe tło), lekkich samochodów dostawczych (zielone tło) i aut ciężarowych (pomarańczowe tło) w wybranych krajach Unii Europejskiej. Dodajmy, że dane GUS są nieco inne (a) ACEA

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: w oświadczeniu ACEA pojawia się informacja o sześciu (nie czterech) krajach, ale nie wynika to z tabeli.

Zdjęcie otwierające: (c) TDI Sound Compilation [2018] / YouTube

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 7 głosów Średnia: 4.4]