Przy podsumowaniu wyników pierwszego kwartału 2020 roku Elon Musk obwinił Agencję Ochrony Środowiska (EPA) o niewłaściwie przeprowadzone testy zasięgu Tesli Model S Long Range Plus. Stwierdził, że auto osiągnęłoby lepszy wynik, gdyby EPA nie popełniła błędy. Agencja stanowczo odrzuca te oskarżenia.

EPA kontra Musk

Kwestia dotyczy Tesli Model S Long Range Plus, czyli samochodu dostępnego wyłącznie na rynku północnoamerykańskim. To klasyczna Tesla S „Raven”, z identyczną baterią (~92 kWh pojemności użytecznej), ale dzięki bliżej nieokreślonym optymalizacjom ma oferować wyższy zasięg na jednym ładowaniu.

Tesla Model S Long Range deklarowała 595,5 km na baterii (610 jedn. WLTP), Tesla Model S Long Range Plus zgodnie z pomiarami EPA oferuje 629 kilometrów / 391 mil (brak pomiaru WLTP; niedostępna w Europie).

Jednak Musk twierdzi, że te 629 kilometrów to wartość zaniżona oraz że w rzeczywistości powinny być 644 kilometry / 400 mil. Wyszło mniej, bo ktoś z EPA podczas testu zostawił uchylone drzwi i kluczyk w samochodzie, co „zjadło” 2 procent baterii.

> Musk: Tesla Model S Long Range Plus ma 644, nie 629 km zasięgu, ale EPA popełniła błąd podczas testu

Jak dowiedział się portal The Verge, EPA utrzymuje, że do niczego takiego nie doszło. Samochód „został przetestowany poprawnie, drzwi był zamknięte”. Przedstawiciel agencji jest też gotowy do rozmów z Teslą o ewentualnych problemach technicznych (źródło). I na tym koniec oświadczenia, Tesla nie skomentowała tych rewelacji.

Sądząc po tym, że Musk ma pełny dostęp do komputera i dzienników samochodu, to raczej on ma rację – bo jest w stanie sprawdzić, czy kluczyk był w kabinie i Tesla czekała na jazdę/testy. Z drugiej strony pracownik agencji nie musi wcale kłamać: być może na formularzu testowym nie ma w ogóle opcji „zamknij drzwi”, a może nawet jest zalecenie, żeby kluczyk zostawiać w kabinie, by ułatwić kolejnym pracownikom dostęp do auta – i wtedy rzeczywiście test „zostałoby przeprowadzony poprawnie”.

Z punktu widzenia nabywcy samochodu efekt jest raczej wizerunkowo-kosmetyczny. Realny zasięg Tesli Model S Long Range / Long Range Plus na jednym ładowaniu to około 510-520 kilometrów. Przy jeździe z szybkością autostradową około 350 kilometrów.

> Xpeng. Cudowny chiński startup motoryzacyjny założyciela Xiaomi czy złodziej technologii Tesli?

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 4]