Podczas konferencji na temat sztucznej inteligencji Elon Musk zdradził, że jeszcze w tym roku Tesla będzie dysponowała podstawowymi funkcjonalnościami autonomii 5. poziomu. Piąty poziom jazdy autonomicznej (SAE Level 5) to technologia, w której człowiek jako kierowca staje się całkowicie zbędny.

„Samochód, zawieź mnie do pracy”

Zdalne wystąpienie Muska miało miejsce w trakcie Światowej Konferencji ds. Sztucznej Inteligencji (WAIC) w Szanghaju. Szef Tesli zdradził, że jego zdaniem ekspansja autonomii będzie postępować bardzo szybko. Kalifornijski producent ma być już blisko jazdy całkowicie samodzielnej. Jeszcze w tym roku powinien powstać zrąb funkcji pozwalających kalifornijskim autom na samodzielną jazdę.

Oczywiście „[wstępnie] gotowy” nie oznacza „dostępny w każdej Tesli”.

Według Muska sprzętowe możliwości komputera FSD z chipem (a właściwie: dwoma chipami) NNA są wystarczające. Drugi procesor w komputerze zaczęto wykorzystywać zaledwie kilka miesięcy temu. Do pełnego zagospodarowania dostępnej mocy obliczeniowej dojdzie mniej więcej w ciągu roku:

Kluczem jest software. Oprogramowanie ma mieć lepsze zdolności rozpoznawania obrazu, dźwięku czy jakiegokolwiek strumienia danych niż olbrzymia większość ludzi, wliczając w dziedziny eksperckie. Jego umiejętności są kwestią dostępnej mocy obliczeniowej i czasu poświęconego na trening systemu oraz szybkość przetwarzania i przyswajania informacji.

Sztuczna inteligencja najsłabiej radzi sobie z budowaniem wiedzy na podstawie dostępnych danych i tworzeniem pewnych abstraktów obiektów. Mówił o tym zresztą Andrej Karpathy w 2019 roku podczas prezentacji komputera FSD: nawet małe dziecko nie ma problemu z odróżnieniem kota od psa, tymczasem AI daje się tutaj wyprowadzić w pole.

Iloczyny skalarne jako matematyczna próba przetłumaczenia świata na język procesora

Przy okazji konferencji WAIC Musk ujawnił, dlaczego Tesla postanowiła stworzyć własny procesor do komputera FSD. Otóż gdyby wykorzystano istniejące wtedy rozwiązania, powstałaby maszyna potrzebująca kilkuset watów mocy i pokaźnego chłodzenia, a więc znacząco ograniczająca zasięg samochodu elektrycznego.

Tesla pokazała nowy komputer obsługujący Jazdę w Pełni Samodzielną (ang. Full Self-Driving, FSD) = Autopilot HW 3.0

Prace nad komputerem zresztą nadal się toczą: firma pracuje nad nowymi szynami danych, nowymi metodami rozpraszania ciepła i chłodzenia.

Zakonkludował, że skoro oni stworzyli procesor wykonujący dużą liczbę iloczynów skalarnych (ang. dot product), to prawdopodobnie w mózgu odbywa się taka sama operacja. Mówiąc bardziej po ludzku: chodzi o wybranie istotnych elementów otaczającego nas świata i wyciągnięcie z nich wartości-wniosku.

Na przykład połączenie czerwonej przestrzeni, ośmiokątnego kształtu i liter „P”, „O”, „T”, „S” w całość – znak STOP, który wymaga zatrzymania się.

Cała wypowiedź, warto posłuchać:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 6 głosów Średnia: 4.5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: