Tesla Model 3 weszła do Europy, ale tak naprawdę to Chiny mogą być dla Tesli najlepszą trampoliną. Elon Musk właśnie uścisnął sobie dłonie z burmistrzem Szanghaju, a budowa Gigafactory 3 ruszyła pełną parą. W fabryce mają powstawać tańsze wersje Tesli 3 oraz Tesla Y.

Gigafactory3: większa niż Gigafactory 2 dziś

Gigafactory 1 znajduje się w Nevadzie (Stany Zjednoczone) i produkuje ogniwa elektryczne, baterie, samochody, a także magazyny energii (Powerpacki i Powerwalle), niekiedy w oparciu o ogniwa produkowane przez inne firmy. Gigafactory 2 z kolei znajduje się w stanie Nowy Jork i zajmuje się wyłącznie ogniwami fotowoltaicznymi do paneli słonecznych.

> Tesla Model 3 jeszcze bez homologacji na Europę? [Bloomberg]

Tesla Gigafactory 3 ma być trzecim zakładem produkcyjnym Tesli na świecie. Ulokowana zostanie w dzielnicy Nanhui w Szanghaju (Chiny). Ma się zajmować wytwarzaniem ogniw, baterii i samochodów, przy czym Elon Musk podkreśla, że powinny być to samochody przystępne cenowo, a więc tańsze warianty Tesla Model 3 i Tesla Model Y. Droższe modele nadal będą produkowane w USA.

Tesla Model Y, czyli crossover na bazie Modelu 3 (c) Tesla

Gigafactory 3 jest jedynym położonym w Państwie Środka zakładem należącym w całości do niechińskiego producenta samochodów. Wszystkie inne firmy musiały zawiązać spółkę z lokalnym wytwórcą – gdyby tego nie zrobiły, nie zostałyby wpuszczone na rynek. Tesla zwlekała z uruchomieniem swoich zakładów w Państwie Środka dopóki nie usłyszała zapewnienia, że będzie mogła funkcjonować samodzielnie.

> Byton M-Byte: chiński kapitał, niemieccy inżynierowie, sztuczna inteligencja – będzie hit? [WIDEO]

Koszt Gigafactory 3 szacowany jest na 2 miliardy dolarów, czyli równowartość 7,5 miliarda złotych. Z fabryki w 2023 roku ma wyjeżdżać 0,5 miliona samochodów rocznie.

A co z fabryką Tesli w Europie?

Aktualne Tesla ma w Europie jedynie montownię, w której składane są Model S i X. Jednak w czerwcu 2018 roku Elon Musk przyznał, że rozważa na naszym kontynencie budowę Gigafactory 4. Fabryka miałaby stanąć gdzieś w pobliżu granicy niemiecko-francuskiej, w pobliżu krajów Beneluksu.

> Tesla rozważa budowę fabryki w Niemczech. Gigafactory 4 stanie przy granicy z Francją?

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]