Prezesi Riviana i Lucida mogą uznać to za radę od bardziej doświadczonego kolegi, mogą też potraktować tę wypowiedź jak złośliwość, próbę wygłoszenia samospełniającej się przepowiedni. Otóż Elon Musk stwierdził, że obydwie firmy zdążają w kierunku bankructwa, „chyba że coś się znacząco zmieni”. Dodajmy, choć przedsiębiorstwa są na potężnym minusie, obaj prezesi zarobili w 2021 roku ponad 400 milionów dolarów.

Dobre rady czy podchody w kierunku przejęcia?

Akcjonariusze i rady nadzorcze wybaczają wiele, jeśli tylko menedżer może pochwalić się sukcesami. Bardzo słabej sprzedaży, miliardów dolarów na minusie i gigantycznych problemów z przeskalowaniem produkcji raczej nie można nazwać istotnym osiągnięciem, a właśnie w takiej sytuacji jest i Rivian, i Lucid.

Tymczasem, jak dowiedzieliśmy się zaledwie kilka dni temu, całkowita kwota wynagrodzenia RJ Scaringe’a, prezesa Riviana, wyniosła w 2021 roku 422 miliony dolarów, równowartość 1,96 miliarda złotych. Peter Rawlinson, prezes Lucida, wypadł jeszcze lepiej: zarobił 566 milionów dolarów, równowartość 2,6 miliarda złotych, co daje średnio ponad 219 milionów złotych miesięcznie.

I teraz nagle pojawił się Elon Musk ze swoimi dobrymi radami. Jego zdaniem obie firmy zmierzają do bankructwa. Prezes Tesli „ma nadzieję, że przedsiębiorstwa mogą coś zrobić, ale jeśli nie zaczną od dramatycznego obniżenia kosztów, skończą na cmentarzysku producentów motoryzacyjnych jak wszyscy inni oprócz Tesli i Forda”. Według niego Rivian powinien zacząć od „natychmiastowego obcięcia wydatków na kadrę zarządzającą, w przeciwnym razie będzie stracony [dla świata]” (źródło).

Sugestie Muska mogą być szczerymi, wynikającymi z troski komentarzami na temat kondycji obu przedsiębiorstw. Lucid i Rivian są tam, gdzie Tesla była mniej więcej pięć lat temu, kiedy walczyła o rozkręcenie produkcji Modelu 3. Owszem, obydwa przedsiębiorstwa mają dostęp do dużej gotówki (Tesla znajdowała się na skraju bankructwa), ale czasy się zmieniły. Koszty pozyskania surowców idą do góry, w Stanach Zjednoczonych mówi się wręcz o początku recesji, a ceny Lucida Air i Riviana R1T/R1S lokują te samochody w segmencie dóbr luksusowych – takim, który jako pierwszy idzie pod topór, gdy zaczyna brakować gotówki.

Warto też pamiętać, że opinie prezesa Tesli bywają samospełniającymi się przepowiedniami, tj. świat potrafi na nie zareagować dokładnie tak, jak prognozuje Musk. Nic dziwnego zatem, że po tych komentarzach pojawiły się sugestie dotyczące możliwości ewentualnych przejęć którejś z firm przez Teslę. Muskowi wytknięto wreszcie, że powinien zająć się swoimi opóźnionymi produktami zamiast martwić się o kondycję reszty świata.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: dziś liczba publikacji będzie ograniczona. Jesteśmy w rozjazdach. Pozdrawiamy z Krakowa 😉

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 3.3]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: