Wysłaliśmy do Ministerstwa Finansów zapytanie, czy samochody z uproszczonym napędem hybrydowym (ang. mild hybrid, mHEV) również podlegają obniżonej akcyzie. Z nazwy wynika, że powinny, ale kwestia nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać. Mamy już oficjalną odpowiedź Ministerstwa Finansów:

Uproszczone hybrydy także z niższą akcyzą

Zacznijmy od przypomnienia: od 1 stycznia 2020 roku obowiązuje niższa akcyza na samochody hybrydowe z silnikami o pojemnościach do 2 i do 3,5 litra. Przy tych pierwszych akcyza wynosi 1,55 zamiast dotychczasowych 3,1 procent, przy drugich – 9,3 zamiast 18,6 procent.

> Aktualne ceny hybryd i hybryd plug-in [styczeń 2020, akt.]

Jednak uproszczone hybrydy nas frapowały. Jest tak dlatego, że zgodnie z treścią ustawy, obniżenie akcyzy obowiązuje „samochodów osobowych o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym”. Podkreślmy to: „napędzie”. „Napęd” jest to jakiś system nadający układowi ruch.

Tymczasem samochody mHEV właśnie dlatego nazywane są „hybrydami uproszczonymi”, że:

  1. silnik elektryczny jest niewielki i nie napędza kół,
  2. silnik elektryczny odzyskuje energię z hamowania i zasila nią układy elektryczne (funkcja rekuperacji i alternatora),
  3. silnik elektryczny potrafi uruchomić silnik spalinowy (funkcja rozrusznika),
  4. w pewnych okolicznościach silnik elektryczny może wspomagać pracę silnika spalinowego.

Jak widać z ewentualnym „napędem” mamy do czynienia tylko w pewnych sytuacjach (punkt 4), ale producenci nie zawsze informują o tej funkcji, a pojemność baterii wyklucza jakiekolwiek sensowne/dłuższe wsparcie. Akumulatory stosowane w układach mild hybrid mają bowiem kilkanaście amperogodzin i pracują z napięciem 48 woltów, co daje 0,5-0,7 kWh.

> Ceny hybrydowych Toyot obniżone o 1,5 i 7,3 procent ze względu na obniżoną akcyzę [aktualizacja]

Ministerstwo Finansów rozwiało nasze wątpliwości. Odpowiedziano nam, że choć

silnik spalinowy odgrywa dominującą rolę przy napędzie tego pojazdu, [to] w takim pojeździe funkcjonują oba rodzaje silników, należy więc przyjąć, że „mild hybrid” również posiada napęd spalinowo-elektryczny i w konsekwencji samochody osobowe tego typu korzystają od dnia 1 stycznia br. z preferencyjnej stawki podatku akcyzowego wprowadzonej ustawą z 16 października 2019 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym.

I to zamyka temat. Od stycznia 2020 roku samochody mHEV powinny być więc nieco tańsze niż w roku 2019.

Zdjęcie otwierające: układ mild hybrid zaprezentowany przez Boscha w 2015 roku. Warto zwrócić uwagę na wielkość baterii, współcześnie akumulatorami o takich rozmiarach dysponują hybrydy plug-in (c) Bosch

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: