Chiński Aiways U5 otrzymał od TÜV Rheinland europejską homologację dla całego typu pojazdów (WVTA), co oznacza pierwszy krok do legalnego wejścia na nasz kontynent. Samochodowi przyznano też rekord Guinessa za przejechanie z Chin do Europy w ciągu 53 dni.

Aiways U5: rekord -> homologacja -> sprzedaż. Zamiesza na rynku?

Aiways U5 to chiński elektryczny crossover, którego projektanci zdecydowali się na nietypową akcję promocyjną. Pokonali ponad 15 tysięcy kilometrów i przejechali przez 12 krajów, by przez Rosję, Skandynawię, nawet Francję, dotrzeć z Chin do Niemiec. A konkretnie do Frankfurtu nad Menem, gdzie w tym czasie odbywał się salon samochodowy IAA 2019. Pierwotne plany zakładały trasę o prawie 800 kilometrów krótszą, to jest 14 231 kilometrów.

To jednak nie koniec: firma pochwaliła się również, że otrzymała certyfikat WVTA (ang. Whole Vehicle Type Approval), który stanowi wstęp do wejścia do Europy. Kolejnym ważnym krokiem są testy zderzeniowe Euro NCAP – szczególnie, że Europejczycy umiarkowanie ufają konstrukcjom wykonanym w Chinach – oraz certyfikacja WLTP.

Aiways nie informuje o planach dotyczących startu sprzedaży, ale łatwo policzyć, że raczej nie nastąpi on przed drugim kwartałem 2020 roku. Oczywiście przedsprzedaż może wystartować wcześniej.

Aiways U5 – specyfikacja

Samochód ma 4,68 metra długości, jest więc crossoverem z górnej części segmentu C-SUV. Bateria ma pojemność 65 kWh, co inżynierowie firmy uważają za optymalną wielkość dla aut elektrycznych. Zasięg samochodu nie jest znany, ale można się spodziewać, że wyniesie on około 400 kilometrów – czyli będzie podobny do tego, który oferuje nam Kia e-Niro 64 kWh. Moc silnika elektrycznego to 140 kW (190 KM), moment obrotowy wynosi 360 Nm, moc ładowania ma wynosić do 76 kW.

> Tesla z rekordem sprzedaży w Norwegii. Został już tylko jeden model do pobicia wyniku wszech czasów [akt.]

W sierpniu 2019 roku firma nie miała jeszcze żadnych umów z salonami/dealerami na terenie Niemiec, choć nieco wcześniej twierdziła, że rozmowy w Europie [Zachodniej i Północnej] są „zaawansowane”. Aktualnie wszelkie działania marketingowe prowadzone są online, choć w przyszłości planowane jest uruchomienie mobilnych punktów sprzedaży (ang. pop-up stores), a nawet dostarczanie auta do jazd testowych wprost pod wybrany adres.

Za kwestię napraw ma odpowiadać firma ubezpieczeniowa Allianz.

Cena Aiways U5 także nie jest jeszcze znana, partner leasingowy ma zostać ogłoszony w listopadzie 2019 roku. Producent chce zaoferować produkt o dobrym stosunku możliwości do ceny, co jest łatwe do zrozumienia, jeśli wziąć pod uwagę, że marka jest w Europie kompletnie nieznana. Jeśli firma podoła zadaniu, Kia e-Niro, Volkswagen ID.4 i Skoda Vision E zyskają niespodziewanego konkurenta z Chin.

> Aktualne ceny samochodów elektrycznych w Polsce [sierpień 2019]

Wszystkie zdjęcia: (c) Aiways

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 4.5]