Nic.
21 września 2022 roku nie działo się tam nic. A przynajmniej nie było widać, żeby w miejscu, gdzie ma powstać fabryka Polskiego Samochodu Elektrycznego „Izera” (o, TUTAJ) toczyły się jakiekolwiek prace. Weszliśmy na teren, który ma otrzymać ElectroMobility Poland od strony Elektrowni Jaworzno III (skraj południowo-wschodni), zaglądaliśmy też od wschodu (z drogi) i od północy. Nie zauważyliśmy żadnych przygotowań do budowy. I to mógłby być koniec tego artykułu, gdyby nie pewna drobnostka…
Fabryka Polskiego Samochodu Elektrycznego im. Lecha Kaczyńskiego
Trudno na ten temat napisać coś więcej. Dotarliśmy na miejsce, bo Czytelnicy, którzy odwiedzają okolicę na rowerach, pisali nam, że na terenie przyszłej fabryki nic się nie dzieje. Jako że polski oddział Stellantis/Opla akurat wypożyczył nam Opla Corsę-e – dziękujemy! – postanowiliśmy sprawdzić to na własną rękę. Chodziliśmy tam, zmoczył nas deszcz, lokalny spacerowicz zdradził nam, że tuż przy wjeździe numer 80 od strony EJ III jest świetne miejsce do zbierania kani.
Od północnego-zachodu z kolei (zdjęcie nr 3 poniżej) nie dotarliśmy do samego obszaru zaplanowanej fabryki, lecz tylko do płotu przylegającego terenu, ale stamtąd także nie było widać żadnego ruchu, żadnych harwesterów, które znamy choćby z placu budowy Giga Berlin. Jedyną wskazówką, że w przyszłości miałoby coś tam powstać było ogrodzenie, kamery i budka ochrony. Strony południowo-zachodniej nie zdążyliśmy odwiedzić przed zmrokiem.
Wizyta redakcji Elektrowozu musiała jednak zostać zauważona 🙂 Mimo wielu miesięcy stagnacji dosłownie kilka dni po naszych odwiedzinach na terenie osadnika nagle pojawiła się ekipa prowadząca badania geotechniczne, donosi portal Jaw.pl. Zaczęto robić odwierty na głębokość 12 metrów, wyniki badań mają być znane pod koniec października. Ot, uzdrawiająca rola mediów 🙂
Zakłady wytwarzające Polski Samochód Elektryczny „Izera” powinny wystartować pod koniec 2024 roku. Biorąc pod uwagę stopień zaawansowania prac, ten termin będzie trudny do utrzymania. Firma sygnalizowała jednak, że dysponuje pewnym zapasem czasu a sama budowa fabryki powinna potrwać około 1,5 roku do dwóch lat. Pierwszym pojazdem, który stamtąd wyjedzie, powinien być hatchback segmentu C: