Audi wprowadzana rynek model Audi A8L TFSIe, czyli hybrydę z możliwością ładowania baterii z gniazdka. Akumulatory samochodu mieszczą 14,1 kWh energii i według procedury WLTP pozwalają na przejechanie 46 kilometrów wyłącznie w trybie elektrycznym.
Audi A8L 60 TFSIe: dane techniczne i wszystko, co wiemy
Spis treści
Podstawowym silnikiem nowego A8L jest nadal turbodoładowany silnik benzynowy V6 o pojemności 3,0 litra. Dostarcza on 250 kW (340 KM) mocy oraz 500 Nm momentu obrotowego. Oprócz niego auto posiada zintegrowany z 8-biegową skrzynią silnik elektryczny z magnesami trwałymi (PSM) o mocy 100 kW (136 KM) i momencie obrotowym wynoszącym 350 Nm.
> Nowe Audi A7 55 TFSIe trafia do oferty – kolejna ładowana z gniazdka hybryda w Audi
Łączna moc całego układu napędowego to 330 kW (449 KM), łączny moment obrotowy – 700 Nm. Dzięki niemu przyspieszenie Audi A8L 60 TFSIe do 100 km/h trwa 4,9 sekundy.
Silnik elektryczny: mały, ale daje radę
Choć silnik elektryczny ma „tylko” 100 kW mocy, bez problemu radzi sobie z napędzaniem dużej limuzyny, dlatego A8L 60 TFSIe domyślnie startuje w trybie zeroemisyjnym „EV”. Dzięki baterii o pojemności całkowitej 14,1 kWh może w nim osiągnąć do 135 km/h lub przejechać niecałe 40 kilometrów na jednym ładowaniu [zasięg realny, obliczenia www.elektrowoz.pl; WLTP = 46 km].
> Audi Q5 55 TFSIe Quattro: cena od 60,5 tys. euro, bateria 14,1 kWh, zasięg 40+ km WLTP
Bateria daje napięcie 385 woltów, zbudowana jest z 8 modułów / 104 ogniw litowo-jonowych w saszetkach. Posiada własny system aktywnego chłodzenia/ogrzewania połączony z układem klimatyzacji samochodu. Całość uzupełnia pompa ciepła, która zwiększa efektywność wykorzystania energii.
Tryby jazdy i ładowanie
Hybrydowe Audi A8L może jeździć we wspomnianym trybie czysto elektrycznym („EV”), może jeździć z użyciem silnika spalinowego, który napędza koła i podtrzymuje poziom naładowania („Hold”), ale dla większości kierowców najlepszy będzie tryb „Auto”. Wykorzystuje on bowiem dane płynące z nawigacji samochodowej, by jak największą część trasy pokonać w trybie czysto elektrycznym oraz odzyskać jak najwięcej energii w trakcie hamowania (źródło).
Auto wyposażono w gniazdo Typu 2, a wbudowana ładowarka obsługuje moc do 7,4 kW. Wraz z samochodem można otrzymać kartę Audi e-tron Charging Service, która pozwala na uzupełnianie energii na 110 tysiącach stacji w całej Europie i uiszczanie płatności za wszystko w jednym miejscu.
Cena Audi A8L 60 TFSIe Quattro startuje w Niemczech od 109 tysięcy euro. Samochód będzie dostępny jeszcze w bieżącym kwartale 2019 roku. W Polsce ten wariant na razie nie jest dostępny – mamy w sprzedaży tylko wersję A8 50 TDI oraz A8 55 TFSI.
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: