W trzecim kwartale 2019 roku do sprzedaży trafi Audi Q5 TFSIe Quattro, czyli ładowana z gniazdka hybryda Audi. Samochód wyposażony jest w baterię o pojemności 14,1 kWh, a jego cena startować będzie od 60 450 euro, co w Polsce będzie odpowiadało co najmniej 269 tysiącom złotych.

Audi Q5 55 TFSIe: dane techniczne i wszystko, co wiemy

Nowe Audi Q5 wyposażone jest w czterocylindrowy, turbodoładowany silnik spalinowy o pojemności 2,0 litra, mocy 185 kW (252 KM) i momencie obrotowym wynoszącym 370 Nm. Uzupełnia go zbudowany na bazie magnesów trwałych silnik elektryczny (PSM) o mocy maksymalnej 105 kW (143 KM) i momencie obrotowym 350 Nm. Ten ostatni zintegrowano z 7-biegową przekładnią automatyczną („S tronic”, źródło).

Łączna moc obu silników to 270 kW (367 KM), maksymalny moment obrotowy to 500 Nm od 1 250 obrotów na minutę, czyli w zasadzie po lekkim naciśnięciu gazu. Producent chwali się, że przyspieszenie Audi Q5 55 TFSIe Quattro do 100 km/h trwa zaledwie 5,3 sekundy, a szybkość maksymalna to 239 km/h.

Nowa hybryda plug-in Audi obsługuje trzy tryby jazdy:

  1. hybrydowy (Hybrid), domyślny, w ramach którego to samochód decyduje, jak napędzać koła.
  2. elektryczny (EV), czyli pozwalający na jazdę wyłącznie z wykorzystaniem silnika elektrycznego, o ile tylko ma on odpowiedni zasób mocy, a w baterii znajduje się wystarczająca ilość energii,
  3. podtrzymania naładowania (Battery Hold), w którym silnik spalinowy pracuje nieustannie, by utrzymać poziom naładowania baterii na stałym poziomie.

Jazda w trybie czysto elektrycznym

Z naszego punktu widzenia najważniejsze jest to, że auto aż do 135 km/h może jechać wyłącznie na silniku elektrycznym. Ten sam silnik pozwala również na hamowanie rekuperacyjne o mocy do 80 kW (przyspieszenie do -0,2 g).

> Niemcy chcą zwiększyć dopłaty do samochodów elektrycznych [FAZ]

Wbudowane akumulatory o pojemności 14,1 kWh mają pozwalać na pokonanie „ponad 40 kilometrów” według WLTP (deklaracja producenta), co oznacza realny zasięg bez uruchamiania silnika spalinowego na poziomie 34-37 kilometrów. Baterię zbudowano w oparciu o 104 ogniwa litowo-jonowe (prostopadłościenne), które dają napięcie 381 woltów. Akumulator jest aktywnie chłodzony.

Wbudowana ładowarka obsługuje maksymalną moc 7,4 kW i pozwala na uzupełnienie energii w czasie od 2,5 do 6 godzin w zależności od rodzaju gniazdka. Samochód nie posiada złącza szybkiego ładowania CCS.

Cena Audi Q5 55 TFSIe kontra samochody czysto elektryczne

Jak już wspomnieliśmy, nowe Audi Q5 ma kosztować od 60 450 euro, co w Polsce przełoży się na co najmniej 269 tysięcy złotych. Samochód należy do segmentu D-SUV. Gdybyśmy nieco obniżyli wymagania i spojrzeli na segment D, za tę kwotę można dziś kupić Teslę Model 3 Dual Motor AWD (nie-Performance) i jeszcze zostanie nam 5,65 tysiąca euro.

Natomiast od około 61 tysięcy euro będzie rozpoczynała się w Niemczech Tesla Model Y Dual Motor AWD – ale ta nie zawita do Europy przed 2021 rokiem.

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 3]