Nieco ponad dwa tygodnie temu jeden z Czytelników zasugerował nam, że temat dopłat do samochodów elektrycznych ruszy w czerwcu. Okazuje się, że nasi Czytelnicy to eksperci z dobrym wyczuciem tematu i dojściami 😉 – miał rację! Na stronie Ministerstwa Energii właśnie opublikowano zestawienie zgłoszonych uwag oraz komentarze Ministerstwa Energii do nich.
Dopłaty do samochodów elektrycznych – na jakim etapie jesteśmy?
Rozpiska wszystkich zgłoszonych uwag oraz stanowisko Ministerstwa Energii liczy 97 stron i można się z nim zapoznać TUTAJ (strona zbiorcza TUTAJ). Spośród najważniejszych komentarzy należy wymienić propozycje:
- dopłat do hybryd plug-in i hybryd – BRAK ZGODY ze strony Ministerstwa Energii ze względu na „ograniczone środki” oraz chęć promowania samochodów elektrycznych, zasilanych wodorem i CNG/LNG,
- dofinansowań do samochodów używanych (podemonstracyjnych) – BRAK ZGODY ME, ponieważ intencją ustawodawcy jest wprowadzenie na rynek samochodów nowych,
- wprowadzenie progu cenowego, uniemożliwienie pobierania dopłat przy zakupie samochodów zbyt drogich (równowartości kilkudziesięciu tysięcy euro) – uwaga została uwzględniona,
- dopłat do konwersji samochodów spalinowych na elektryczne – BRAK ZGODY,
- powiązania dopłaty ze złomowaniem starszego samochodu – BRAK ZGODY ME ze względu na niemożność regulacji,
- wycofanie dopłat dla pojazdów zasilanych CNG i LNG – BRAK ZGODY ME ze względu na „neutralność technologiczną” oraz, jak sądzimy, chęć pozostawania w zgodzie z Ustawą o elektromobilności,
- takie opracowanie mechanizmu dopłat, żeby przynależały one całkowicie do klienta końcowego, a nie do dealera, żeby dopłaty nie zostały uznane za pomoc publiczną – uwaga uwzględniona,
- wykorzystanie dopłat na działania promocyjne – BRAK ZGODY, ponieważ celem Funduszu Niskoemisyjnego Transportu nie są działania reklamowe,
- udzielenia dopłat na rozbudowę infrastruktury firmom zajmującym się sprzedażą i serwisowaniem samochodów – uwaga została uwzględniona,
- mechanizm regulacji rynku, żeby sprzedawcy nie zaczęli podnosić cen samochodów – odpowiedź zakłada, że sprzedawcy nie będą tego robić
Jednak najważniejszą z naszego punktu widzenia informację znajdziemy w uwagach zgłoszonych przez PSA. Otóż zasugerowano tam, żeby dopłaty do samochodów elektrycznych zaczęły obowiązywać nie później niż 1 stycznia 2020 roku. Komentarz Ministerstwa Energii jest wielce wymowny: jest to „zgodne z celem projektodawcy”.
Uruchomienie mechanizmu najpóźniej 1 stycznia 2020 roku ma sens. To właśnie wtedy zaczną obowiązywać ostrzejsze normy emisji i właśnie wtedy spora liczba producentów rozpocznie oficjalną sprzedaż samochodów elektrycznych. Dotyczy to choćby Opla Corsy-e czy Volkswagena ID.3:
> Volkswagen ID.3: cena, zasięg, dane techniczne i wszystko, co wiemy
Po zamknięciu etapu konsultacji społecznych projekt może podlegać kolejnym aktualizacjom, a po podpisaniu przez ministra trafi do Dziennika Ustaw jako obowiązujący.