W 2018 roku Solaris znalazł się na drugim miejscu, jeśli chodzi o liczbę sprzedanych autobusów nisko- i zeroemisyjnych. Producent walczył o klientów w Polsce, Belgii, Czechach, Hiszpanii, Niemczech, Norwegii, Rumunii, Słowacji, Szwecji i we Włoszech – i udało mu się objąć 17 procent rynku. Lepsze było tylko konsorcjum BYD/ADL.
Wyniki sprzedaży autobusów elektrycznych i hybrydowych w Europie
Według informacji przedstawionych przez polskiego producenta (źródło), ranking sprzedaży autobusów elektrycznych oraz zelektryfikowanych w Europie wygląda następująco:
- BYD / ADL – 25 procent,
- Solaris – 17 procent,
- VDL – 13 procent,
- Yutong – 9 procent,
- SOR – 6 procent,
- Volvo Buses – 6 procent,
- Ursus/Ursus Bus – 6 procent,
- Bollore – 4 procent,
- Irizar – 4 procent,
- Mercedes – 2 procent,
- Hess – 2 procent,
- inne – 7 procent.
Aż trzech producentów z tej listy ma swoje fabryki w Polsce (Solaris, Volvo Buses, Ursus Bus), z czego jeden nadal jest w polskich rękach (Ursus Bus). Solaris został przejęty przez hiszpańską CAF Group we wrześniu 2018 roku.
Solaris chwali się, że nisko- i zeroemisyjne autobusy stanowiły łącznie 36 procent wszystkich zamówień. Firma przewiduje, że w ciągu następnych dziesięciu lat udział pojazdów zelektryfikowanych wzrośnie do niemal 75 procent. Zmiana ma się odbyć kosztem tradycyjnych zespołów napędowych.
W 2019 roku firma planuje dwie duże zeroemisyjne premiery. W czerwcu zaprezentowany zostanie elektryczny Solaris Urbino 12, w którym dodatkowe ogniwo paliwowe (wodorowe) będzie pełniło funkcję range extendera, czyli generatora energii. Z kolei w październiku 2019 na rynku pojawi się Solaris Trollino 24, czyli 24-metrowy trolejbus zbudowany na nowej platformie O-Bus.