Do końca 2018 roku w Krakowie powinny zostać uruchomione 24 stacje ładowania półszybkiego (AC). Na terenie miasta miał też wystartować carsharing Kracar z elektrycznymi BMW i3. Okazuje się jednak, że nie wszystko poszło zgodnie z planem. Co się stało? Postanowiliśmy zapytać o to operatora carsharingu, firmę Smart City Poland.
Carsharing z samochodami elektrycznymi w Krakowie? Będzie, ale nie teraz
Przypomnijmy: w kwietniu 2018 roku pojawiła się informacja, że na terenie Krakowa wystartuje carsharing z trzydziestoma (30) BMW i3. Jednocześnie zapowiedziano uruchomienie 32 stacji ładowania półszybkiego.
> KRAKÓW. Kracar bliski uruchomienia? Przyjechała spora partia BMW i3
Później liczbę tę obniżono do 24, z czego do końca października 2018 punkty ładowania miały być dostępne w trzech lokalizacjach (patrz: KRAKÓW z nową stacją ładowania samochodów elektrycznych). Choć rozpoczął się już rok 2019, nadal dostępne jest tylko jedno urządzenie, a elektrycznych BMW i3 Kracar w ogóle nie widać na ulicach.
Zapytaliśmy operatora stacji ładowania i carsharingu, firmę Smart City Polska, co się wydarzyło. Oto odpowiedź, którą otrzymaliśmy:
Na chwilę obecną realizujemy projekt zgodnie z przyjętymi założeniami, kolejne stacje będą się systematycznie pojawiać po ustaleniu taryfy za ładowanie. Niestety, z przyczyn od nas niezależnych prace w tym zakresie są uzależnione od ustalenia taryf przez operatora.
Postanowiliśmy drążyć temat i dopytać o wspomniane wcześniej 24 lokalizacje. Dowiedzieliśmy się, że:
(…) mamy na chwilę obecną 43 lokalizacje wyznaczone na terenie Krakowa, z tego 23 gotowe do montażu. Oczywiście ta liczba może ulec zmianie, z jednej bowiem strony pracujemy nad nowymi lokalizacjami, z drugiej jakaś lokalizacja może wypaść, [może zostać wstrzymana przez] sprzeciw wspólnoty etc.
> Elektryczna Dacia w cenie ~60 tysięcy złotych w produkcji najwcześniej w 2020 roku
Czytelnicy sugerowali nam, że nie funkcjonuje nawet pierwsza uruchomiona stacja ładowania, ale tutaj usłyszeliśmy mocne dementi: Jeśli chodzi o stację na pl. Na Groblach to działa, udostępniona jest nieodpłatnie, nie było przerw w jej funkcjonowaniu, nawet teraz jest zajęta.
Niestety, przyszłość carsharingu Kracar jest dość mglista. Dowiedzieliśmy się tylko, że Kracar zostanie uruchomiony zgodnie z planem, kiedy będziemy mogli zapewnić ładowanie dla pojazdów. Elektryczne BMW udostępniane w ramach carsharingu pojawią się zatem na ulicach dopiero wtedy, gdy zawitają na nie stacje ładowania. Wcześniej nie ma na to szans:
Aktualnie na terenie Krakowa działa usługa firmy Traficar, w ramach której przez pewien czas możliwe było skorzystanie z Renault Zoe, ale dziś pojeździmy już tylko samochodem spalinowym. Kraków jest też pierwszym miastem w Polsce, które zdecydowało się na uruchomienie strefy czystego transportu.
> KRAKÓW. Straż miejska przy wjeździe do strefy czystego transportu na Kazimierzu
Nie zanosi się jednak na to, żeby mieszkańcy mieli możliwość przetestowania żwawych BMW i3 w ramach Kracar – przynajmniej nie w najbliższych miesiącach.