Które samochody elektryczne zużywają najmniej energii? Jakie są najbardziej ekonomiczne samochody elektryczne na świecie? Które auta elektryczne zużywają najmniej energii podczas normalnej jazdy? Oto zestawienie.

Najbardziej ekonomiczne samochody elektryczne na świecie

Zestawienie posortowane jest malejąco. Jeśli jakieś dane są aktualnie niepewne i powstały na bazie obliczeń, a nie na podstawie rankingu EPA, oznaczyliśmy je gwiazdką *. W zestawieniu nie zostały uwzględnione samochody nieistniejące, prototypowe ani zapowiadane oraz auta niespotykane w Polsce. Przyjęliśmy również, że 1 kilowatogodzina (kWh) energii kosztuje 0,6 złotego, a litr benzyny 4,7 złotego.

> Jak przeliczać kilowatogodziny (kWh) energii w samochodzie elektrycznym na litry paliwa?

W naszym rankingu nie zmieścił się poczciwy Nissan Leaf w wersji sprzed faceliftingu, który zużywa 18,6 kilowatogodziny (kWh) na 100 kilometrów według testów EPA. Został wypchnięty przez całkiem sporą liczbę aut, w tym między innymi Fiata 500e i VW e-Golfa poprzedniej generacji. Oraz BMW i3s.

 

10. BMW i3 94 Ah (2017): 18 kWh / 100 km

Koszt przejechania 100 kilometrów: 10,8 złotego, czyli równowartość 2,3 litra benzyny

BMW i3 to normalna, klasyczna wersja samochodu elektrycznego. Według ratingów EPA przejechanie samochodem 100 kilometrów spowoduje zużycie 18 kilowatogodzin energii, co będzie nas kosztować niecałe 11 złotych. Przy jeździe autostradowej zużycie będzie większe, w mieście spadnie – czyli zupełnie odwrotnie niż w przypadku samochodów spalinowych.

Jazda BMW i3 jest tańsza niż… komunikacja miejska, nawet jeśli wybierzemy bilet dobowy. To również dolny próg spalania dla najbardziej ekonomicznych skuterów o pojemności 125 centymetrów sześciennych.

9. VW e-Up: 17,5 kWh / 100 km*

Koszt przejechania 100 kilometrów: 10,5 złotego, czyli równowartość 2,2 litra benzyny

Elektryczny VW e-Up to dość tajemnicza postać. W Stanach Zjednoczonych jest niedostępny, dlatego jego pobór mocy musieliśmy obliczyć samodzielnie. Liczby prezentują się bardzo dobrze, nieprawdaż?

Jednak niemieccy dziennikarze z Auto Bilda twierdzą, że się mylimy. W ich teście (zimą, w innych warunkach) samochód cudem przejechał 79 kilometrów na jednym ładowaniu, co przy baterii o pojemności 18,7 kWh oznacza pobór energii wynoszący grubo ponad 20 kWh!

> Jaki jest zasięg samochodu elektrycznego zimą [TEST Auto Bild]

Zostawiamy obydwa wyniki i poddajemy je rozwadze potencjalnemu nabywcy samochodu. Auto przed zakupem najlepiej będzie wypożyczyć i sprawdzić na własną rękę.

7. VW e-Golf (2017): 17,4 kWh / 100 km

Koszt przejechania 100 kilometrów: 10,44 złotego, czyli równowartość 2,2 litra benzyny

Volkswagen e-Golf na 100 kilometrów powinien zużyć średnio około 17,4 kilowatogodziny energii. Co oznacza, że na jednym ładowaniu przejedzie około 200 kilometrów (na autostradzie mniej, zimą mniej). Rozsądny wynik, a i sam samochód niemalże nie różni się od swojego spalinowego odpowiednika – więc nie trzeba zmieniać przyzwyczajeń.

7. Opel Ampera E (2017) : 17,4 kWh / 100 km

Koszt przejechania 100 kilometrów: 10,44 złotego, czyli równowartość 2,2 litra benzyny

Opel Ampera E to brat-bliźniak Chevroleta Bolta. Dlatego powyższe dane podajemy za ratingami EPA dla Chevroleta Bolta. Prowadzone na całym świecie testy pokazują, że wyniki Ampery E i Bolta nie powinny się od siebie różnić.

Sam Opel Ampera E (nie mylić z Oplem Ampera) był samochodem bardzo ciekawym, kiedy kosztował około 36 tysięcy euro. Aktualnie jego cena rozpoczyna się w okolicy 42 tysięcy euro, co znacząco obniża opłacalność zakupu. Lepiej już chwilę poczekać i kupić Tesla Model 3.

6. BMW i3 60 Ah (2017): 16,8 kWh / 100 km

Koszt przejechania 100 kilometrów: 10,1 złotego, czyli równowartość 2,1 litra benzyny

Pierwsze modele BMW i3 o oznaczeniu „60 Ah” miały mniejszą i lżejszą baterię. Zasięg samochodu był przez to niższy, ale mniejsza masa pozwalała na oszczędniejszą jazdę. Przejechanie 100 kilometrów BMW i3 będzie nas kosztować około 10 złotych.

5. Tesla Model 3 LR (2017): 16,8 kWh / 100 km

Koszt przejechania 100 kilometrów: 10,1 złotego, czyli równowartość 2,1 litra benzyny

To największe auto w całym zestawieniu – segment konkurencyjny do Audi A4 i BMW serii 3 z większą ilością miejsca w środku – a mimo to jazda nim należy do rekordowo tanich. Warto też dodać, że podajemy dane za obliczeniami EPA.

Tymczasem podczas zupełnie normalnych jazd testowych właściciele auta zużywali nieco ponad 15 kilowatogodzin energii na 100 kilometrów. Odbiciem tego jest też lepszy rating EPA dla rocznika 2018, w którym zużycie energii określono na poziomie 16,2 kWh / 100 kilometrów.

To oznacza, że bateria o pojemności 75 kilowatogodzin daje nam zasięg 450-500 kilometrów.

> Skradziona Tesla na lawecie nie odświeża GPS. Co robić? [FORUM]

4. Nissan Leaf (2018) 40 kWh: 16,5 kWh / 100 km*

Koszt przejechania 100 kilometrów: 9,9 złotego, czyli równowartość 2,1 litra benzyny

Nissan Leaf 2 to obok e-Up największa niewiadoma w naszym zestawieniu. Jeśli wierzyć deklaracjom producenta odnośnie zasięgu NEDC – nawet po odpowiedniej korekcie NEDC -> EPA – samochód powinien zużywać zaledwie około 16,5 kWh na 100 kilometrów.

> Koszt naładowania samochodu elektrycznego w domu (na przykładzie Nissana Leafa 2018)

3. Hyundai Ioniq Electric (2017): 15,5 kWh / 100 km

Koszt przejechania 100 kilometrów: 9,3 złotego, czyli równowartość niecałych 2 litrów benzyny

Hyundai Ioniq Electric uważany jest przez wiele mediów za lidera ekonomicznej jazdy. Według EPA zużywa 15,5 kilowatogodziny na 100 kilometrów, w niektórych testach dziennikarzy i użytkowników konsumuje zaledwie 12 kWh energii na 100 kilometrów. Gdyby mu jeszcze powiększyć baterię (ma 28 kWh pojemności) i przesunąć ją bliżej przodu, byłby samochodem idealnym.

2. Renault Zoe (2017) 41 kWh: 15,3 kWh / 100 km*

Koszt przejechania 100 kilometrów: 9,2 złotego, czyli równowartość niecałych 2 litrów benzyny

Renault Zoe to dla nas auto-zagadka. Zasięg możemy wyłącznie szacować na bazie informacji podawanych przez producenta. Sami użytkownicy twierdzą, że licznik pozostałego zasięgu to raczej Guess-o-meter niż realna pomoc w ocenianiu dystansu, jaki jeszcze możemy przejechać.

Jeśli jednak przyjąć za uczciwe deklaracje producenta, to z kołami 15 cali Renault Zoe 41 kWh powinien osiągnąć jeden z najniższych poborów mocy w całym zestawieniu: zaledwie 15,3 kWh na 100 kilometrów.

1. Geely Zhidou D2: 14,9 kWh / 100 km*

Koszt przejechania 100 kilometrów: 8,9 złotego, czyli równowartość 1,9 litra benzyny

Zhidou D2 to jeden z liderów sprzedaży w Chinach. Prawdopodobnie niska cena sprawia, że całkiem chętnie kupują go też niektóre europejskie firmy. Jednak zużycie mocy należy uznać za orientacyjne, ponieważ samochód nie jest sprzedawany w Stanach Zjednoczonych. Z drugiej strony: samochód ma małe koła, tylko dwa miejsca i dość ograniczoną szybkość maksymalną – więc może?

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 6 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: