Solaris Urbino 15 LE Electric to nowa generacja 15-metrowego Urbino, która została zaprojektowana z myślą o napędzie czysto elektrycznym. Producent chwali się, że pojazd jest uniwersalny: może służyć zarówno do przewozów miejskich, jak też wyruszyć na trasy międzymiastowe, niczym kiedyś Jelcz Berliet.
Solaris Urbino 15 LE Electric – uniwersalny trzyosiowiec
O wszechstronności Urbino 15 LE Electric mają świadczyć dwie kluczowe cechy: autobus posiada niskie wejście, może być więc stosowany w mieście, z kolei na dłuższe trasy nada się za sprawą zestawu 6 baterii Solaris High Energy+ o pojemności aż 470 kWh. Jeśli przyjąć, że przeciętny autobus zużywa średnio około 140-180 kWh/100 km, to Urbino 15 LE Electric powinien pokonywać na jednym ładowaniu 260-340 kilometrów.
Od zaprzyjaźnionego kierowcy autobusów PKS wiemy, że przy trasach lokalnych jedna dobra zmiana liczy około 300 kilometrów.
Urbino 15 LE Electric może być ładowany z wykorzystaniem pantografu oraz przez złącze CCS ulokowane w przedniej lub tylnej części nadwozia (decyduje nabywca). Żeby obniżyć zużycie energii podczas ogrzewania, pojazd wyposażono w pompę ciepła. W zależności od wersji autobus może posiadać 53 (wariant trzydrzwiowy) lub 65 (wariant dwudrzwiowy, źródło) miejsc siedzących.
Nowy elektryczny Solaris jest kompatybilny z systemem telemetrii i zdalnej diagnostyki o nazwie eSConnect, który pozwala na wykrycie obecnych i potencjalnych problemów z podzespołami Urbino 15 LE. Pierwsze dwa egzemplarze autobusu zbudowano z myślą o przewoźnikach skandynawskich.
> TORUŃ kupił sześć autobusów elektrycznych od Solarisa. Radom, Sosnowiec, Piła też się zdecydowały
Premierę można obejrzeć poniżej, zaczyna się od 2:15: