Brytyjskie koleje Eversholt Rail chcą skonwertować jeden ze składów klasy 321 na wodór. Pierwszy zasilany gazem pociąg o nazwie Breeze (ang. bryza, wiatr) ma wyjechać na tory Walii w 2022 roku. Konwersją składu ma się zająć francuski Alstom, docelowo pociągów na wodór może być więcej.

Pociągi na wodór: wcześniej Niemcy, teraz Wielka Brytania

Pierwszy zasilany wodorem pociąg w Europie pojawił się w Dolnej Saksonii (Niemcy) w 2018 roku. Jeśli prototyp się sprawdzi, land chce wprowadzić na tory kilkanaście takich składów:

> Pierwszy pociąg napędzany wodorem jeździ już w Niemczech. To Alstom Coradia iLint

Brytyjski pociąg ma powstać w oparciu o najstarsze zestawy klasy 321, które zostaną poddane konwersji na zasilanie wodorowe. Konwersja zostanie przeprowadzona przez francuski Alstom i będzie polegała na dołożeniu do lokomotyw wodorowych generatorów energii. Dzięki nim składy, które nadal są w bardzo dobrym stanie, będą mogły zostać skierowane na linie, które nie posiadają trakcji elektrycznej (źródło).

Aktualnie linie tego rodzaju obsługiwane są przez lokomotywy z generatorami Diesla. Wielka Brytania chciałaby się ich jednak pozbyć do 2040 roku, a wykorzystanie generatorów wodorowych da pociągom drugą młodość przy zerowej emisji.

Dodajmy, że wodorowe generatory w lokomotywach będą działały raczej na zasadzie silników spalinowych niż ogniw paliwowych. Spalinowe silniki na wodór potrzebują wodoru o znacznie niższej czystości (=tańszego) niż ogniwa paliwowe, dlatego ich zastosowanie rozważają również producenci samochodów:

> Mazda patentuje kompaktowy silnik z wirującym tłokiem. Zrobi z niego generator prądu w hybrydach plug-in

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]