Firma Panek i samorządy Gdańska, Gdyni, Sopotu, Redy, Rumii i Wejherowa podpisały list intencyjny. Ma on być pierwszym krokiem do uruchomienia wypożyczalni (carsharingu) hybryd i samochodów elektrycznych na terenie Trójmiasta.
Carsharing w Trójmieście
Carsharing z firmą Panek ma ruszyć już w styczniu 2018 roku. Na początku flota będzie składała się z samochodów hybrydowych, żeby poradzić sobie z ograniczeniami wynikającymi z infrastruktury. Hybrydy mają zostać zastąpione przez auta elektryczne w momencie, gdy na terenie Trójmiasta pojawią się ładowarki – samorządy oszacowały, że nastąpi to za trzy lata, w 2020 roku.
> POLSKA. Będą dopłaty do aut elektrycznych, NIE BĘDZIE zwolnienia z VAT. Kiedy? Nie wiadomo
Każdy z samorządów ma ponadto zdecydować, czy wyznaczy firmie Panek dedykowane miejsca parkowania w obrębie strefy miejskiej oraz czy osoby poruszające się autami będą mogły skorzystać z niższych opłat za parkowanie.
Już od kilku miesięcy na terenie Trójmiasta działa carsharing, w którym operatorem jest Energa. Jednak aktualnie mogą z niego skorzystać wyłącznie firmy z adresem w centrum biurowym Oliva Business Centre.
Carsharing Panek – ceny i statystyki
Jak podaje firma Panek CarSharing, jednym samochodem porusza się dziennie od czterech do dziesięciu osób, a średnia pokonana odległość wynosi 15 kilometrów.
> Elektryczny Citroen E-Mehari – zasięg 131 kilometrów, CENA nieznana [Salon Frankfurt 2017]
Ceny w firmie Panek są następujące: każdy 1 kilometr i każde 30 sekund jazdy kosztuje 50 groszy, każda minuta postoju – 0,10 groszy. Oznacza to, że przejechanie 15 kilometrów w warunkach miejskich kosztuje co najmniej 27,5 złotego. Jest to więc cena nieco niższa niż w przypadku typowej taksówki.
Carsharing Energa – ceny
Zbliżone ceny ma Energa. Godzina jazdy w szczycie elektrycznym Volkswagenem e-Up! kosztuje 27 złotych. Renault Zoe kosztuje 30 zł / godzina, VW e-Golf – 35 zł / godzina, Nissan Leaf – 35 zł / godzina.