Gniewomir Flis, znany promotor czystego transportu, zwrócił uwagę na wypowiedź prezesa Hydrogen Europe, gigantycznego stowarzyszenia promującego stosowanie wodoru w różnych sektorach gospodarki. W odpowiedzi na pytanie o użycie H2 w samochodach zasugerował, że są inne miejsca, w których wodór potrzebny jest od zaraz: to przemysł metalurgiczny i chemiczny, następnie rafinerie, lotnictwo, transport morski i ciężki. W tych miejscach gaz jest potrzebny w „wielkich ilościach”.

Samochody osobowe na wodór? Prezes Hydrogen Europe widzi (po)ważniejsze zastosowania

Jorgo Chatzimarkakis, prezes HE, został zapytany o spór o wodór w Niemczech i Europie. Podkreślił, że dyskusja, która toczy się u naszych zachodnich sąsiadów, na świecie znalazła już rozwiązanie. Wodór jest elementem składowym nowej rewolucji przemysłowej, składnikiem umożliwiającym wejście do epoki czystej technologii. Ale to nie znaczy, że rozwiąże wszystkie nasze problemy.

Oprócz stali i chemii wodór potrzebny będzie rafineriom, by wytwarzały paliwa syntetyczne dla lotnictwa, statków, transportu ciężkiego. O tym, jak wielkie są to ilości, mówił kilka tygodni temu prezes Lufthansy, który zaznaczał, że samoloty będą w stanie skonsumować olbrzymią większość sztucznych paliw, a dla samochodów zostanie ich niewiele. Podobnie jest z wodorem w wypowiedzi prezesa Hydrogen Europe: choć został zapytany wprost o auta [osobowe], uciekł od tematu wskazują, że są znacznie ważniejsze sektory, które potrzebują tego gazu.

Wodoru musi być tak dużo, żeby dzięki niemu udało się stopniowo zrezygnować z węgla, ropy naftowej i gazu ziemnego. Chatzimarkakis zastrzegł, że nie należy na starcie wykluczać żadnej gałęzi gospodarki [w tym także samochodów – przyp. red. Elektrowozu], bo rynek dopiero powstaje. Ale priorytety wyszczególnił zdanie wcześniej.

Jak podaje IBRM Samar, od początku roku do końca września sprzedało się w Polsce 77 samochodów na wodór (FCEV), 12 162 modele czysto elektryczne (BEV) oraz 9 539 hybryd plug-in (PHICE, dawniej: PHEV). Olbrzymia większość aut na wodór trafiła do Grupy Polsat. Pierwsza publicznie dostępna stacja tankowania wodoru została uruchomiona w Warszawie.

Zdjęcie otwierające: wodorowa Toyota Hilux (c) Toyota. Toyota jest jednym z członków Hydrogen Europe. Jej logotyp widać na ilustracji w pobliżu prawego dolnego rogu:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: